FPF:UBKKN042 Education of Users - Course Information
UBKKN042 Education of Users
Faculty of Philosophy and Science in OpavaWinter 2010
- Extent and Intensity
- 2/1/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Guaranteed by
- PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D.
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Prerequisites (in Czech)
- Předpokladem pro dobrou orientaci v předmětu jsou systematizované poznatky z dřívějšího studia s důrazem na jejich vzájemnou prostupnost a vazby.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Library Science in combination with another discipline (programme FPF, B6107 HuSt)
- Library Science (programme FPF, B7201 InSK)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem disciplíny je teoreticky i prakticky představit metodiku výchovy ke čtení, k četbě a ke čtenářství i k využívání věcných informací; blíže je specifikovat pro jednotlivé kategorie čtenářů a uživatelů podle věku, vzdělání, obecně životních názorů a postojů, podle čtenářských zájmů a preferencí.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Kapitola o výchově a vzdělávání. Pedagogika čtenáře. Výchova a vzdělávání dětí a mládeže. Výchova a vzdělávání dospělých. Zákony učení.
2. Výchova četbou a výchova k četbě. Rozvoj dětského čtenářství. Čtenářství dospělých. Informativní výchova a výchova čtenářská.
3. Metodika práce se čtenáři. Kategorizace čtenářů. Diferenciace knihovnických služeb dětem a mládeži.
4. Metody individuálního působení na čtenáře.
5. Metody skupinového působení na čtenáře.
- 1. Kapitola o výchově a vzdělávání. Pedagogika čtenáře. Výchova a vzdělávání dětí a mládeže. Výchova a vzdělávání dospělých. Zákony učení.
- Literature
- required literature
- VÁŠOVÁ, L. Úvod do bibliopedagogiky. Praha, 1995. info
- SMETÁČEK, V. Informační potřeby a jejich optimální uspokojování. Praha : Univerzita Karlova, 1990. info
- ČUMPLOVÁ, L. Podíl veřejných knihoven ve výchově dětí a mládeže k práci s informacemi ve veřejných knihovnách. Praha : Ústřední knihovna OBIS PdF UK, 1990. info
- VÁŠOVÁ, L. Čtenáři a uživatelé informací. Praha : SPN, 1987. info
- recommended literature
- KRAMPOLOVÁ, I.; POTUŽNÍKOVÁ, E. Jak (se) učí číst. Praha : ÚIV, 2005. info
- WARD, P., ADAMS, S., LEVERMORE, J. Jak se připravovat na práci s mládeží. Praha : Portál, 1997. info
- CHALOUPKA, O. Škola a počátky dětského čtenářství. Praha : Victoria Publishing, 1995. info
- not specified
- Odborné časopisy klasické i elektronické:. Čtenář, Duha, Krok, GrandBiblio, Ikaros, Knihovnický zpravodaj Vysočiny aj. Písemné podklady z konkrétních knihoven i inform. info
- Teaching methods
- Lecturing
- Assessment methods
- Test
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Winter 2010, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2010/UBKKN042