UBK11002 Úvod do dramaturgie

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2011
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Pavla Bergmannová (přednášející)
Garance
Mgr. Pavla Bergmannová
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přednáška si klade za cíl seznámit posluchače se základní problematikou oboru dramaturgie. Zaměří se na vymezení pojmu dramaturg, dramaturgie a dále studenty seznámí nejen s historií oboru a vývojem pojetí dramaturgie ve středoevropském prostředí, ale i s praktickými postupy uplatňujícími se v dramaturgické činnosti (dramaturgicko-režijní příprava inscenace, metodika přípravy dramatického textu k režijně interpretačnímu uchopení...). Posluchači by se tak měli naučit, jakým způsobem přistupovat k dramatickému textu při přípravě inscenace (rozvíjení schopnosti objevit, číst a analyzovat dramatický text, modelovat ideální inscenaci, interpretovat text, akcentovat jeho aktuální témata a vypracovat vlastní dramaturgicko-režijní koncepci) a stát se tak spoluautorem inscenace jakožto celistvé struktury a specifického systému.
Osnova
  • 1. Co je to dramaturgie - definice, smysl a obsah dramaturgie. Vývoj a historie dramaturgie, seznámení s historickými i současnými formami dramaturgické práce. Postavení dramaturgie v systému divadla.
    2. Dramaturgická volba a umělecký program divadla s přihlédnutím k různým typům divadla. Sestavování a tvorba dramaturgického plánu. Harmonogram realizace vzniku inscenace. Modely divadel (s důrazem na dramaturgii): repertoárové divadlo, seriálové divadlo, ansámblové divadlo, stagiona, oblastní divadlo.)
    3. Dramatický text: získávání informací o dramatických textech, spolupráce s divadelními agenturami, autory a překladateli. Zajištění autorských práv. Hledání vhodných textů pro konkrétní tvůrčí tým a herecké obsazení.
    4. Výběr dramatického textu. Výběr a úprava předlohy. Literární práce na konkrétním textu: krácení, revize překladu, úpravy, adaptace, dramatizace.
    5. Dramaturgická příprava konkrétního titulu, podrobné čtení dramatického textu, jeho analýza (čas, prostor, postavy, děj a způsob jeho organizace, dramatická situace a konflikt, téma, poetika).
    6. Otázky interpretace textu (akcentování aktuálních témat textu, posuny v hierarchii motivů, rezonance v současnosti...).
    7. Vytvoření dramaturgicko-režijní koncepce inscenace.
    8. Autorství a redakce tiskovin: propagační materiály, program inscenace, informace pro tiskovou konferenci.
    9. Zkouškové období, premiéra a hodnocení inscenace. Zpětná vazba a další práce dramaturga. Písemná reflexe zkušebního procesu inscenace a jejího výsledku, včetně diváckých ohlasů na premiéře i o reprízách.
    10. Festival jako umělecké dílo. Dramaturgie festivalu (divadelní, filmový, hudební a kulturní multižánrový festival).
Literatura
    povinná literatura
  • PAVIS, P.:. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003. info
  • ZICH, O.:. Estetika dramatických umění. Praha: Panorama, 1986. info
  • ARISTOTELÉS. Poetika. Praha: Orbis, 1962. info
  • Richter, L. Praktické dramaturgie v kostce, Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež DDD, v Praze 2003. info
  • HOŘÍNEK, Z. Úvod do praktické dramaturgie. Praha: ÚKVČ 1980. info
  • PAVLOVSKÝ, P. a kol.:. Základní pojmy divadla. Teatrologický slovník. Praha: Libri, 2004. info
  • Císař, J. Základy dramaturgie I., Situace, AMU v Praze 2003. info
  • Císař, J. Základy dramaturgie II., Dramatická postava, AMU v Praze 2002. info
Informace učitele
1. Účast na přednáškách.
2. Podrobné seznámení se se zadanou literaturou.
3. Úspěšné vykonání závěrečné zkoušky.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2009, zima 2010, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.