FPF:UBKDX016 History of Czech Literature II - Course Information
UBKDX016 History of Czech Literature II/1
Faculty of Philosophy and Science in OpavaWinter 2011
- Extent and Intensity
- 0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Guaranteed by
- Mgr. Jakub Chrobák, Ph.D.
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Czech Literature (programme FPF, B7310 Filo)
- Course objectives (in Czech)
- Výklad je zaměřen na problematiku národního obrození, kdy se formoval národní jazyk, literatura a národní vědomí v souladu s evropskými myšlenkovými proudy.
- Syllabus (in Czech)
- V zimním semestru přednáška zahrnuje literaturu národního obrození (léta 1774 - 1858). Výklad sleduje především vývoj literatury, kultury a českého uvědomování i sebevědomí v jednotlivých etapách národního obrození, jakož i myšlenkový přínos po sobě následujících generací. Cílem je rovněž zachytit vývoj žánrů zejména ve smyslu umělecké hodnoty, a to nejen v rozpětí próza, poezie, drama, ale i literární kritika a publicistika. Zřetel je věnován také podchycení širšího literárního proudu, který ve své době tvořili překladatelé, nakladatelé, časopisecká produkce a také společenský život (bály, plesy, besedy, salony, ochotnická představení aj.). Na tomto pozadí potom plastičtěji vynikají výrazné osobnosti typu Dobrovský, Jungmann, Kollár, Čelakovský, Šafařík, Palacký, ale i stěžejní dobové diskuse a spory (spor o prozodii, první spory o pravost Rukopisů ve spojitosti s osobností J. Dobrovského, polemika o Máchovo dílo apod.).
Seminář navazuje VÝHRADNĚ na přednášky. V zimním semestru studenti vypracují a přednesou referáty z doporučené literatury a pramenů, které podle zadání již sami vyhledají v knihovnách a archivech. Cílem semináře je, aby si posluchači doplňovali dovednosti po stránce tematické, faktografické a stylistické a zároveň si osvojili práci s různými typy sekundární literatury - monografiemi o autorech, teoretickými i literárněhistorickými studiemi, korespondencí, deníky, memoáry apod. Témata jsou pak zřetězována do cyklů tak, aby se v nich uplatnily také proměny v hodnocení významných osobností českou literární kritikou i společenským povědomím, nebo aby se v nich promítla problematika, vycházející z nových poznatků, či otázka bourání stabilizovaných mýtů, jak je tomu v případě K. Havlíčka Borovského.
Příklady referátů, resp. seminárních prací (doc. Vlašínová):
1) Dobrovského nauka o verši a její projekce u Puchmajerovy družiny
2) Klicperův Točník a masová zábavná četba raného obrození
3) Palackého pojetí dějin - zvláště českých a jejich využití v beletrii
4) Sentimentální povídka v českém prostředí
5) K.H.Mácha očima svých současníků
6) Máchův odkaz a jeho interpretace v 2.pol.19.stol
7) Mácha v interpretaci surrealistů (sb. Ani labuť ani lůna)
8) Srukturalistické rozbory Máchova díla ( R.Jacobson, J. Mukařovský)
9) Mýtus Božena Němcová
10) Realita a sen v Babičce B.Němcové
Vybraná témata seminářů (dr. Chrobák):
1) Periodizace literárních dějin národního obrození: milníky a problematické body. Kdo co určuje periodizaci literatury?
2) Rané povídky národního obrození: od starší české literatury k literatuře 19. století.
3) Lyrika českého národního obrození: Jirátova koncepce a typologie poezie tohoto období, její hodnota v dnešním stavu bádání.
4) Josef Dobrovský: Dějiny české řeči a literatury: mezi lingvistikou a literární historií. Místo analýzy v popise vývoje české literatury u Dobrovského.
5) Josef Dobrovský: prozódie česká: základní znaky Dobrovského návrhu, možnosti užití, spory o versologické systémy.
6) Václav Thám: Básně v řeči vázané-versologická analýza.
7) Puchmajerovci: podoby české poezie po Dobrovského prozodii. Jednotlivé tvůrčí typy.
8) J. H. A. Gallaš: Mé žalosti a mé bolesti - nad neznámou podobou obrozenské literatury, svérázný typ pamětí v Gallašově vyprávění. Prvky komické, satirické i magické.
9) Polákova Vznešenost přírody: první vzmach obrozující se literatury (typ verše, tematická a jazyková analýza)?
10) Spory o Rukopisy 1: nad texty RKZ. Analýzy versologická, tematická, jazyková.
- V zimním semestru přednáška zahrnuje literaturu národního obrození (léta 1774 - 1858). Výklad sleduje především vývoj literatury, kultury a českého uvědomování i sebevědomí v jednotlivých etapách národního obrození, jakož i myšlenkový přínos po sobě následujících generací. Cílem je rovněž zachytit vývoj žánrů zejména ve smyslu umělecké hodnoty, a to nejen v rozpětí próza, poezie, drama, ale i literární kritika a publicistika. Zřetel je věnován také podchycení širšího literárního proudu, který ve své době tvořili překladatelé, nakladatelé, časopisecká produkce a také společenský život (bály, plesy, besedy, salony, ochotnická představení aj.). Na tomto pozadí potom plastičtěji vynikají výrazné osobnosti typu Dobrovský, Jungmann, Kollár, Čelakovský, Šafařík, Palacký, ale i stěžejní dobové diskuse a spory (spor o prozodii, první spory o pravost Rukopisů ve spojitosti s osobností J. Dobrovského, polemika o Máchovo dílo apod.).
- Literature
- required literature
- VLAŠÍNOVÁ, D. Dějiny české literatury 19. století. II. díl (1815 - 1830). Opava, 1999. info
- VLAŠÍNOVÁ, D. - PAVERA, L. Dějiny české literatury 19. století. I. díl (1775 - 1814). Opava, 1997. info
- JANÁČKOVÁ, J. Česká literatura 19. století: Od Máchy k Březinovi. Praha, 1994. info
- POLÁK, J. Česká literatura 19. století. Praha, 1990. info
- Dějiny české literatury II. Literatura národního obrození. Praha, 1960. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Cvičení 6 HOD/SEM.
- Enrolment Statistics (Winter 2011, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2011/UBKDX016