FPF:UCJNU010 Analysis of a Foreign Language - Course Information
UCJNU010 Analysis of a Foreign Language Textbook
Faculty of Philosophy and Science in OpavaWinter 2011
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Secondary School Teacher Training in German (programme FPF, N7504 UcSS)
- Course objectives (in Czech)
- Studenti se v úvodu seznámí s historickým vývojem učebnic cizích jazyků. Budou uvedeni do problematiky metod hodnocení a výběru učebnice vhodné pro danou cílovou skupinu. Dostane se jim výkladu o analýze současné učebnice cizího jazyka, dále se seznámí s různými katalogy kritérií pro kritické hodnocení učebnic i jejich částí. Studenti budou také hodnotit jednotlivé komponenty učebnic a učebnicových souborů a seznámí se rovněž s internetovou podporou učebnic. Posluchači se zaměří na vhodnost a obtížnost textů, nahrávek, obrazových a grafických prvků a na soubory cvičení. Součástí semináře je praktické ověření hodnocení učebnice v mikrovýstupech, při nichž se získá zpětná vazba pro následné hodnocení. Sylabus: 1. Vývoj role učebnice v dějinách a v současnosti, model hodnocení metodologické koncepce 2. Učebnice jako zdroj prezentačních materiálů, model hodnocení textů 3. Učebnice jako zdroj učebních aktivit, komunikativních interakcí, model hodnocení poměru textu a neverbálních komponent 4. Učebnice jako referenční zdroj v procvičování gramatiky, slovní zásoby a výslovnosti, model hodnocení prezentace gramatiky 5. Učebnice jako zdroj pro nácvik poslechu s porozuměním, model hodnocení prezentace slovní zásoby 6. Učebnice jako zdroj pro nácvik čtení s porozuměním, model hodnocení učebních úloh 7. Učebnice jako zdroj pro nácvik mluvení, model hodnocení poměru cizího a mateřského jazyka 8. Učebnice jako zdroj pro nácvik psaní, model hodnocení technické kvality učebnic 9. Učebnice jako zdroj vědomostí z oblastí reáliím, model hodnocení doplňkových materiálů 10. Učebnice jako osnova výuky cizího jazyka, testování učebnic 11. Učebnice jako zdroj strategií učení a autonomního učení, modelování ideální cizojazyčné učebnice 12. Teoretické problémy hodnocení učebnic, hodnocení efektivity výuky s učebnicí Literatura: Bausch, K.-R. / Krumm, H.-J.: Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen, Basel: Francke Verlag, 1995. Bimmel, P./ Kast, B./Neuner,G.: Deutschunterricht planen. Berlin, München: Langenscheidt, 1998. Bollton, S. / Albers, H.-G.: Testen und Prüfen. Berlin, München: Langenscheidt, 1992. Bolton, S.: Probleme der Leistungsmessung. Berlin, München: Langenscheidt, 1995. Häusermann, U. / Piepho, H.-E.: Aufgabenhandbuch Deutsch als Fremdsprache. Stuttgart: iudicium Verlag, 1996. Henrici, G. / Riemer, C.: Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. Hohengehren: Schneider Verlag, 1994. Hrehovčík, T.:Evaluation of foreign language textbooks. Theoretical and methodological considerations. 1. ang. vydání. Prešov: Prešovská univerzita, 2002. Kast,B./Neuner, G.: Zur Analyse, Begutachtung und Entwicklung von Lehrwerken für den fremdsprachlichen Deutschunterricht. Berlin, München: Langenscheidt, 1994. Kleppin, K.: Fehler und Fehlerkorrektur. Berlin, München: Langenscheidt, 1997. Průcha, J.: Moderní pedagogika. Věda o edukačních procesech. Praha: Portál, 1996. Průcha, J.: Učebnice. Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998.
- Language of instruction
- German
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Winter 2011, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2011/UCJNU010