UBKKMK05 Readership 1

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2012
Extent and Intensity
0/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D.
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Prerequisites (in Czech)
Základní orientace v předmětech bakalářského stupně studia knihovnictví s důrazem na aktualizované poznatky z literární komunikace a výchovy uživatelů. Orientace v ontogenezi lidské psychiky, v principech socializace a ve vývoji liteární a čtenářské kultury 20. století na úrovni společenskovědního základu SŠ.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seminář se zaměří na obecnou problematiku čtenářství. Ukazuje možnosti poznání specifických aspektů čtenářství podle věku, pohlaví, čtenářské zkušenosti a sociálního zázemí čtenáře. Jednotlivé etapy čtenářského věku jsou analyzovány v souvislosti s podmínkami knihoven komunitního typu.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Uvedení do čtenářské terminologie - tradiční a nové koncepce.
    2. Předčtenářské období - čtenářské prekoncepty a čtenářská propedeutika.
    3. Malý čtenář - tvorba literárního vědomí dítěte ve škole.
    4. Prepubescentní čřtenář - čtenářská exploze, kontemplace a identifikace.
    5. Pubescentní čtenář - postoje, motivace, zájmy ve vztahu k sobě, k životu a k četbě.
    6. Adolescentní čtenář - "nově objevené" čtenářské chování a preference.
    7. Mladý dospělý čtenář - hledání prostoru pro četbu a bytí čtenářem.
    8. Starší dospělý čtenář - objektivizovaná hodnota čtení.
    9. Senior v roli čtenáře - bilancování čtenářské biografie.
Literature
    required literature
  • TRÁVNÍČEK, Jiří. Čtenáři a internauti: Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení. Brno, 2011. info
  • HOMOLOVÁ, Kateřina. Uživatelská propedeutika. Opava, 2010. info
  • TRÁVNÍČEK, Jiří. Čteme? Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize. Brno, 2008. info
  • HOMOLOVÁ, Kateřina. Pedagogicko-didaktické a psychosociální aspekty pubescentního čtenářství. Ostrava, 2008. info
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň, 2004. info
  • CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. Praha, 1982. info
  • CHALOUPKA, Otakar. Horizonty čtenářství. Praha, 1971. info
    recommended literature
  • VÁŠOVÁ, Lidmila. Úvod do bibliopedagogiky. Praha, 1995. info
Teaching methods
Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion
One-to-One tutorial
Assessment methods
The analysis of student 's performance
Credit
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 6 HOD/SEM.
Teacher's information
ActivityDifficulty [h]
Domácí příprava na výuku20
Konzultace5
Příprava na zápočet20
Účast na výuce13
Summary58
The course is also listed under the following terms Winter 2011, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2012, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2012/UBKKMK05