UBKKT017 Manažerské techniky

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2012
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Garance
PhDr. Libuše Foberová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu Organizace veřejných knihoven komunitního typu 1,2. Studium odborné literatury a tisku.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Manažerské techniky jsou podány jako disciplína volně navazující na předměty Organizace veřejných knihoven komunitního typu 1, 2. Cílem přednáškového bloku je navázat na teoretické poznatky z managementu knihoven a poskytnout možnost studentům seznámení se základními potřebnými manažerskými dovednostmi, které využijí při řízení práce lidí v konkrétních situacích.
Osnova
  • 1. Profil a práce manažera
    2. Rozhodování a řešení problémů
    3. Plánování
    4. Organizování
    5. Kontrola
    6. Manažerské dovednosti
    7. Manažerské kompetence
    8. Fundraising
    1. Profil a práce manažera: Základní kompetence manažera (odborné znalosti, praktické dovednosti, sociální zralost). Osobnostní předpoklady úspěšnosti manažera. Obecné principy a charakter manažerské práce, styl manažerské práce. Manažerská odpovědnost a manažerská role. Vztah manažera k podřízeným.
    2. Rozhodování a řešení problémů: Dvě stránky rozhodování (obsahová a procedurální). Typy manažerských rozhodnutí. Rozhodovací problémy a jejich struktura. Přehled vybraných individuálních manažerských metod řešení problémů. Vliv stylu vedení na efektivitu rozhodovacího procesu. Analytické a kreativní techniky rozhodování - brainstorming, brainwriting, think tank, delfská metoda atd.
    3. Plánování: Plánování je rozhodovací proces zahrnující stanovení organizačních cílů, výběr vhodných prostředků a způsobu jejich dosažení a definování očekávaných výsledků ve stanoveném čase a požadované úrovni. Při plánování musí manažeři učinit rozhodnutí týkající se jeho základních prvků - cílů, postupů (akcí), zdrojů, úkolů (implementace) a kontroly. Základní koncept řízení spočívá ve stanovení cíle, plánu, úkolu a kontroly, přičemž plán a kontrola jsou ve vzájemné interakci, která spočívá v případném nápravném opatření. Do plánování by se měli zapojit všichni manažeři na všech stupních řízení. Každý manažer musí určovat cíle, rozhodovat, jak se jich bude dosahovat, kdo vykoná ten který úkol. Druhy plánů a konkrétní plánovací postupy.
    4. Organizování: Organizování účelně vymezuje a hospodárně zajišťuje plánované a jiné nezbytné činnosti lidí (jednotlivců i týmů) při plnění cílů a dalších potřeb organizační jednotky nebo její části. Organizování je založeno na využití výhod společenské dělby práce, koordinaci (sladění) potřebných činností a vztahů lidí, kteří je provádějí a na přiměřeném vymezení pravomoci a zodpovědnosti lidí zúčastněných v organizovaných procesech. Formou sdružování činností i lidí pro zabezpečování úkolů organizování jsou organizační struktury. Typy organizačních struktur a jejich tvorba.
    5. Kontrola: Posláním kontroly je včasné a hospodárné zjištění, rozbor a přijetí závěrů k odchylkám, které v řízeném procesu charakterizují rozdíl mezi záměrem (plánem) a jeho realizací. Úzce souvisí s plánováním. Kontrola se netýká jen plánování, ale týká se i ostatních sekvenčních manažerských funkcí. Kontrolní funkce zahrnuje uplatňování metod, které dávají odpověď na tyto otázky: Jaké jsou plánované a očekávané výsledky? Jakým způsobem je možné porovnat skutečné výsledky s výsledky plánovanými? Jaká korekční opatření by měla učinit oprávněná osoba? Plánování by nemělo význam, kdyby manažeři nebyli schopni současně používat účinný kontrolní systém. Rozlišujeme kontrolu preventivní, průběžnou a kontrolu zpětnou vazbou.
    6. Manažerské dovednosti: Manažerské dovednosti jako jsou komunikace, koordinace, vyjednávání ad., řadíme k osobním dovednostem, které se rozvíjí zkušenostmi a především výcvikem. Manažer by měl umět efektivně zacházet se svým časem, komunikovat, správně si připravit sebeprezentaci, vést efektivní porady, pracovat podle zásad týmové práce, co a jak ve své práci delegovat a řešit problémy.
    7. Manažerské kompetence: Manažerské kompetence a rozvoj organizace. Kompetenční modely a jejich využití. Rozvíjení kompetencí v globalizaci, pod
Literatura
    povinná literatura
  • DI KAMP. Manažer 21. století. info
  • ADAIR,J. Vytváření efektivních týmů. Praha : Management Press, 1994. 199 s. ISBN 80-85603-70-5. info
  • KOLAJOVÁ, L. Týmová spolupráce. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1764-6. info
  • HAYES, N. Psychologie týmové práce. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-983-6. info
  • JAROŠOVÁ, E. a kol. Trénink sociálních a manažerských dovedností. Praha: Management Press, 2005. ISBN 80-7261-135-6. info
  • 1.DONNELLY, jr. James H.; GIBSON, James L.; IVANCEVICH, John, M. Management. Praha, 2004. info
  • KRÜGER, W. Vedení týmů. Jak sestavit, organizovat a povzbuzovat pracovní tým. Praha : Grada Publishing, a.s., 2004. ISBN 80-247-0780-2. info
  • BĚLOHLÁVEK, F. Desatero manažera. Praha: Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-873-2. info
  • BAY, R. H. Účinné vedení týmu. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 2000. ISBN 80-247-9068-8. info
  • KUCHYŇKA, Z. Organizování a řízení týmové činnosti. Praha : Institut moderního průmyslu, 1992. ISBN 80-85021-03-X. info
    doporučená literatura
  • MEDLÍKOVÁ, O. Jak řešit konflikty s podřízenými. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1732-6. info
  • TRINKEWITZ, Z. Management v Česku - iluze a realita. Zeleneč : Profess Consulting, 2007. ISBN 978-80-7259-056-8. info
  • PLAMÍNEK, J. Vedení porad. Jak dosáhnout maximálního výsledku s minimem lidí, času a energie. Praha : Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2073-9. info
  • URBAN, J. Byznys je o lidech. Praha, 2006. info
  • VODÁČEK, L., VODÁČKOVÁ, O. Moderní management v teorii a praxi. Praha : Management Press, s.r.o., 2006. ISBN 80-7261-143-7. info
  • ZIELKE, Ch. Nejčastější chyby manažerů a jak se jim vyhnout. Praha : Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1815-4. info
  • WIEKE, T. Porady a jednání. Jak se prosadit a dosáhnout svých cílů. Praha : Grada Publishing, 1. vyd., 2006. ISBN 80-247-1686-0. info
  • ŠULEŘ, O. Manažerské techniky III. Olomouc : Rubico, 2003. ISBN 80-85839-87-3. info
  • ŠULEŘ, O. Zvládáte své manažerské role? Praha : Computer Press, 2002. ISBN 80-7226-702-7. info
  • REKTOŘÍK, J. a kol. Organizace neziskového sektoru. Základy ekonomiky, teorie a řízení. Praha: Ekopress, 2001. ISBN 80-86119-41-6. info
  • SMITH, J. Jak zvyšovat produktivitu týmu : příklady a cvičení. Praha : Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-359-5. info
  • MURPHY, Emmett C. Jste dobrý šéf? Praha : Computer Press, 1999. ISBN 80-7226-183-5. info
  • LITTAUEROVÁ, F. Osobnosti plus. Jak porozumět druhým porozuměním sobě samým. Praha : Medium, 1997. ISBN 80-86095-00-2. info
  • 2.SAKÁLOVA, E. Knižničný manažment. Bratislava : Slovenská technická knižnica, 1995. ISBN 80-85165-56-2. info
  • ROBSON, M. Skupinové řešení problémů. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85865-32-7. info
  • NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie osobnosti. Praha: Management Press, 1993. ISBN 80-85603-34-9. info
Informace učitele
Předmět je uzavřen zápočtem, který bude udělen po odevzdání a uznání seminární práce. Budou vypsány POUZE 2 TERMÍNY zápočtu: řádný v zápočtovém týdnu a opravný začátkem zkouškového období. Jiné termíny nebudou vypisovány. Podrobné informace obdrží studenti na začátku semestru.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.