UCJNP052 Audio-visual Aids

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2012
Extent and Intensity
0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Při výuce bývá nejčastěji využíván verbální komunikační kanál, z mnoha důvodů jsou ale efektivnější informace vizuální. Proto předmět seznamuje studenty s možnostmi využití vizualizace a audiovizuální techniky ve výuce cizích jazyků. Účastníci se naučí používat nejrůznější technické i další pomůcky k názorné výuce. Budou pracovat s výpočetní technikou, zpětným projektorem, interaktivní tabulí apod. tak, aby žákům zprostředkovali informace co nejefektivnějším způsobem.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Präsentieren und visualisieren
    2. Präsentationstechniken
    3. Clustern, Brainstorming
    4. Arbeit mit Bildern im Unterricht
    5. Overheadprojektor
    6. Musik im Unterricht
    7. Video im Deutschunterricht
    8. Werbung im Deutschunterricht
    9. PowerPoint - Einführung
    10. PowerPoint - Medien einbinden
    11. Multimedia im Deutschunterricht
    12. Interaktive Tafel
Literature
    recommended literature
  • Brandi, M.-L. Bild als Sprechanlaß ; Sprechende Fotos. München. Goethe-Institut: 1988. info
  • Grüner, M. / Hassert, T. Computer im Deutschunterricht. Berlin. Langenscheidt: 2000. info
  • Bausch, K.-R. / Krumm, H.-J. Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen, Basel:. info
  • Scherling, T. / Schuckall H.-F. Mit Bildern lernen. Handbuch für den Fremdspracheunterricht. Berlin. Langenscheidt: 1992. info
  • Petty, G. Moderní vyučování. Praktická příručka. Praha. Portál: 1996. info
  • Brandi, M.-L. Video im Deutschunterricht : eine Übungstypologie zur Arbeit mit fiktionalen. info
  • Schweckendiek, J.: (ed.). Werbung und Anzeigen II. Texte zur Landeskunde im Unterricht. info
  • Scherling, L. Wörter, Binder, Stiuationen. Zu 20 Sachfeldern für die Grundstaufe Deutsch als Fremdsprache. Berlin. Langenscheidt: 1990. info
Language of instruction
German
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Seminář 5 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2012, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2012/UCJNP052