UAA1254 Kachle a kachlová kamna ve středověku a raném novověku

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2013
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. et PhDr. Markéta Tymonová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. et PhDr. Markéta Tymonová, Ph.D.
Ústav archeologie – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Docházka, dostatečná účast na výuce, písemný test
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kachlová kamna určená k ohřevu obytných interiérů představují jedinečný hmotný pramen, který vypovídá o kultuře bydlení v různých sociálních prostředích a zároveň dokládá výrobně-technologickou úroveň vývoje tohoto typu otopného zařízení od středověku po novověk. Představu o vzhledu a funkci kamen poskytují nejen dobová vyobrazení či původní originály dochované v interiérech historických objektů, ale i množství archeologických nálezů z destrukcí kamen zničených v důsledku živelných událostí, fyzického dožití nebo slohových obměn. Jejich datování zohledňuje historické okolnosti zániku včetně výsledků morfologicko-typologické analýzy a srovnávací ikonografie výzdobných motivů, poněvadž kamna neplnily jen funkci výhřevnou, nýbrž i dekorativní. Výzdoba čelních stěn komorových kachlů tudíž představovala důležitou součást obrazového sdělení, v němž se promítal duchovní svět středověkého člověka.
Osnova
  • 1. Původ, rozšíření a funkce kachlových kamen v rámci geneze otopných zařízení, nejstarší doklady kamnářské produkce v Evropě, dějiny bádání a literatura.
    2. Skladba, vzhled a funkce kachlových kamen, vypovídací hodnota kachlových kolekcí z historického, genealogického, heraldického, etnografického a uměnovědného z hlediska, nálezové prostředí a sociální kontext.
    3. Morfologie, typologie, deskripce a terminologie kachlů a kamnových součástí, chronologie kachlů v období gotiky, renesance a raného baroka.
    4. Výrobní a technologické aspekty kachlové produkce, cechovní organizace, hrnčířství, kamnářství a cihlářství, technologický postup výrobního procesu.
    5. Sortiment hrnčířské a kamnářské produkce, lokalizace dílen, výrobní a distribuční okruhy, domácí výrobky a importy, analogie, budínská a habánská produkce).
    6. Ikonografie plastické výzdoby jako odraz ideových vlivů, typologie reliéfních výzdobných motivů a námětů, výtvarné a slohové zdroje, šíření výzdobných motivů, grafické listy, novodobé rekonstrukce kamen a jejich presentace.
    7. Náboženské motivy a jejich transformace od gotiky po raného baroko (staro- a novozákonní motivy, světci a jejich atributy, náboženská tématika, pašiový cyklus).
    8. Světské náměty (žánrové okruhy; turnajové, lovecké a bojové scény; galantní a taneční výjevy, stolní hry, husitská tématika, portrétní kachle).
    9. Heraldické motivy jejich aplikace na kachlích (heraldická symbolika - zemské, rodové, církevní, městské a cechovní znaky a znamení, heraldicko-genealogická analýza).
    10. Fantaskní, mytologické a alegorické výjevy (bájní a reální tvorové, zvířecí alegorie, motivy inspirované rodovými pověstmi a antickou tradicí - cykly božstev, hrdinů, ročních období, planet, živlů, svobodných umění, reformační náměty aj.).
    11. Rostlinné a architektonické motivy (slohové architektonické prvky, geometrické, vegetabilní, figurální, zoomorfní prvky, tapetové/mosaikové vzory, doplňkový ornament, nápisy).
    12. Secifika kachlové tvorby v Čechách, na Moravě a ve Slezsku; slezská kachlová produkce v hradním a městském prostředí.
Literatura
    doporučená literatura
  • STRAUSS, K. Die Kachelkunst des 15. bis 16. Jahrhunderts in Deutschland, Österreich und der Schweiz I. info
  • PAVLÍK, Č.-VITANOVSKÝ, M. Encyklopedie kachlů v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Ikonografický atlas reliéfů na kachlích gotiky a renesance. info
  • BRYCH, V.-STEHLÍKOVÁ, D.-ŽEGLITZ, J. Pražské kachle doby gotické a. info
  • KRAJÍC, R. Středověké kamnářství. Výzdobné motivy na gotických kachlích z Táborska. info
  • SMETÁNKA, Z. Základy uhersko-česko-polské skupiny pozdně gotických kachlů. info
Informace učitele
Docházka, dostatečná účast na výuce, písemný test
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015.