UBKCU003 Didaktika českého jazyka 1

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2013
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Alena Říčná (přednášející)
Mgr. Alena Říčná (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Eva Höflerová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Znalost oborových východisek a pedagogicko-psychologického základu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem disciplíny je seznámit studenty se současným pojetím výuky českého jazyka a literatury na středních školách s přihlédnutím ke specifikům výuky na osmiletých gymnáziích.
Osnova
  • Pozornost je věnována aktuálním vzdělávacím programům, učebnicím a pomůckám pro výuku češtiny, zejména jazykové složky. Studenti získávají nové poznatky o využití jednotlivých metod a forem práce ve vyučovacím procesu, o problematice upevňování, prověřování a hodnocení znalostí, o přípravě učitele na výuku. V seminářích je věnována pozornost problematice utváření komunikačních dovedností, interpretaci textů v hodinách jazyka (v ZS), slohu i literatury (v LS), rozvoji na znalostech postavené tvořivosti. Ve výuce je vytvořen prostor pro reakce na poznatky a postřehy z průběžných pedagogických praxí.
    V Didaktice 1 je výuka věnována koncepčním dokumentům, specifikům oborové didaktiky, problematice výuky jazyka, komunikačním dovednostem.
    Studenti s hlubším zájmem o didaktickou problematiku mohou prohloubit znalosti v povinně volitelném předmětu Komunikační dovednosti ve školské praxi (ZS nebo LS).
    1. Programové dokumenty pro výuku na středních školách a odborných učilištích
    2. Plánování výuky
    3. Uplatnění didaktických principů ve výuce češtiny
    4. Poznatky o jazykovém systému jako východisko k získání jazykové kompetence
    5. Komunikace psaná a mluvená ? shody a rozdíly
    6. Češtinář - mluvní vzor
Literatura
    povinná literatura
  • ČECHOVÁ, M., STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. Praha:SPN, 1998. info
  • ČECHOVÁ, M. a kol. Komplexní jazykové rozbory. Praha: SPN, 1992. info
    doporučená literatura
  • SEIFERTOVÁ, A. Tradiční sloh netradičně. Praha: Blug, 2000. info
  • KOSTEČKA, J. Do světa literatury jinak. Praha: SPN, 1995. info
  • ŠIMONÍK, O. Začínající učitel. Brno: PdF MU, 1994. info
  • KOSTEČKA, J. Do světa češtiny jinak. Jinočany: H & H, 1993. info
Výukové metody
Přednáška s diskusí
Přednáška s analýzou videozáznamu
Monologická (výklad, přednáška)
Metody hodnocení
Zápočet
Informace učitele
Docházka do výuky (80%).
Další požadavky budou přesně (písemně) stanoveny vyučujícím na začátku semestru.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, zima 2012, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021.