FPF:UBKCU003 Didaktika českého jazyka 1 - Informace o předmětu
UBKCU003 Didaktika českého jazyka 1
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Vlasta Galisová (přednášející)
doc. PhDr. Eva Höflerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Vlasta Galisová (cvičící)
doc. PhDr. Eva Höflerová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Eva Höflerová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Předpoklady
- TYP_STUDIA(N)
Znalost oborových východisek a pedagogicko-psychologického základu. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FPF, N7504 UcSS)
- Cíle předmětu
- Cílem disciplíny je seznámit studenty se současným pojetím výuky českého jazyka a literatury na středních školách s přihlédnutím ke specifikům výuky na osmiletých gymnáziích.
- Osnova
- Pozornost je věnována aktuálním vzdělávacím programům, učebnicím a pomůckám pro výuku češtiny, zejména jazykové složky. Studenti získávají nové poznatky o využití jednotlivých metod a forem práce ve vyučovacím procesu, o problematice upevňování, prověřování a hodnocení znalostí, o přípravě učitele na výuku. V seminářích je věnována pozornost problematice utváření komunikačních dovedností, interpretaci textů v hodinách jazyka (v ZS), slohu i literatury (v LS), rozvoji na znalostech postavené tvořivosti. Ve výuce je vytvořen prostor pro reakce na poznatky a postřehy z průběžných pedagogických praxí.
V Didaktice 1 je výuka věnována koncepčním dokumentům, specifikům oborové didaktiky, problematice výuky jazyka, komunikačním dovednostem.
Studenti s hlubším zájmem o didaktickou problematiku mohou prohloubit znalosti v povinně volitelném předmětu Komunikační dovednosti ve školské praxi (ZS nebo LS).
1. Programové dokumenty pro výuku na středních školách a odborných učilištích
2. Plánování výuky
3. Uplatnění didaktických principů ve výuce češtiny
4. Poznatky o jazykovém systému jako východisko k získání jazykové kompetence
5. Komunikace psaná a mluvená - shody a rozdíly
- Pozornost je věnována aktuálním vzdělávacím programům, učebnicím a pomůckám pro výuku češtiny, zejména jazykové složky. Studenti získávají nové poznatky o využití jednotlivých metod a forem práce ve vyučovacím procesu, o problematice upevňování, prověřování a hodnocení znalostí, o přípravě učitele na výuku. V seminářích je věnována pozornost problematice utváření komunikačních dovedností, interpretaci textů v hodinách jazyka (v ZS), slohu i literatury (v LS), rozvoji na znalostech postavené tvořivosti. Ve výuce je vytvořen prostor pro reakce na poznatky a postřehy z průběžných pedagogických praxí.
- Literatura
- Výukové metody
- Přednáška s diskusí
Přednáška s analýzou videozáznamu
Monologická (výklad, přednáška) - Metody hodnocení
- Zápočet
- Informace učitele
- Docházka do výuky (80%).
Další požadavky budou přesně (písemně) stanoveny vyučujícím na začátku semestru. - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2019/UBKCU003