UCJIK101 Italská lexikologie a lexikografie

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2013
Rozsah
Seminář 8 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Táňa Pavlíková Alešová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Táňa Pavlíková Alešová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Táňa Pavlíková Alešová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cyklus přednášek je věnován otázkám italské slovní zásoby, jejímu původu, rozvrstvení, základním složkám a jednotlivým způsobům jejího obohacování, tedy odvozování, skládání, lexikálním výpůjčkám a změnám slovního významu. Tato problematika přesahuje rámec lexikologie a je předmětem úzce souvisejícího oboru lexikální sémantiky. Posluchači se seznámí s pojmy antonymie, synonymie, polysémie atd. Tématem závěrečných přednášek je úvod do lexikografie, základní pojmy a typy jazykových slovníků. Prakticky zaměřené semináře mají za cíl ověřit a upevnit poznatky získané na přednáškách a osvojit si práci s výkladovými slovníky. Sylabus: 1. Terminologia di base 2. Il lessico e la grammatica, la lessicalizzazione e la grammaticalizzazione 3. Livelli e variet? del lessico 4. L'origine e lo sviluppo del lessico italiano 5. Come ? composto il lessico dell'italiano 6. Il prestito linguistico 7. La formazione delle parole (suffissazione, preffissazione, composizione) 8. La semantica lessicale: sinonimia e antonimia 9. La semantica lessicale: polisemia e omonimia 10. La lessicografia: tipi di dizionari, struttura di un dizionario, dizionari storici della lingua italiana 11. Lavoro con vari tipi di dizionari 12. Il lessico attivo e passivo; le problematiche nell'insegnamento del lessico Požadavky: Aktivní účast na seminářích (min. 80 %). Předmět je zakončen ústní zkouškou. Kombinované studium: Návod na individuální studium poskytnou jednak úvodní a průběžné společné konzultace, dále pak distanční opora k tomuto předmětu obsahující osnovu probírané látky a odkazy na doporučenou studijní literaturu. Studenti vypracovávají samostatně konkrétní úkoly včetně kontrolních otázek. Předmět je zakončen ústní zkouškou. Literatura: Povinná literatura: Ambroso, S., Stefancich, G. Parole. Roma: Bonacci, 1993. Dardano, M.,Trifone, P. Grammatica Italiana. Bologna: Zanichelli, 1995. Marello, C. Le parole dell?italiano. Bologna: Zanichelli, 1996. Doporučená literatura: Beccaria, G. L. Italiano antico e nuovo. Milano: Garzanti, 1992. Beccaria, G. L. Per difesa e per amore. La lingua italiana oggi. Milano: Garzanti, 2006. Camalich, B., Temperini, M. C. Un mare di parole. Roma: Bonacci, 1997. Čejka, M. Česká lexikologie a lexikografie. Brno: MU, 1992. De Mauro, T. (red.) Grande dizionario italiano dell?uso. Torino: UTET, 1999. De Mauro, T. Storia linguistica dell?Italia unita. Bari 1976. Migliorini, B. Storia della lingua italiana. Milano: Bompiani, 1994. Renzi, L., Salvi, G., Cardinaletti, A. (red.) Grande grammatica italiana di consultazione, III. Milano: Mulino, 1991. Serianni, L. Grammatica italiana. Torino: UTET, 1991. Zolli, P. Le parole straniere. Bologna: Zanichelli, 1991.
Vyučovací jazyk
Italština
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.