UHVM0086 Galerie a muzea umění

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2013
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Ing. Jaromír Olšovský, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Ing. Jaromír Olšovský, Ph.D.
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Jednosemestrální přednáškový kurs zaměřený na vznik a vývoj uměleckých muzeí a galerií. Cílem je poskytnout ucelenou představu o charakteru, členění a kvalitě uměleckohistorických sbírek v oblasti volného a užitého umění na příkladu vybraných světových (Londýn, Berlín, Vídeň, Paříž, Milán, Mnichov, Benátky apod.) i domácích muzeí a galérií (Národní galerie v Praze, Obrazárna Pražského hradu, Moravská galerie v Brně, Muzeum umění Olomouc, Slezské zemské muzeum v Opavě, Galerie výtvarného umění v Ostravě aj.). Důraz bude kladen na vznik a založení jednotlivých sbírek, postižení jejich charakteru a specifičnosti v historickém vývoji a kontextu spolu s aktuálními tendencemi a problémy při vytváření stálých expozic, tematických výstav, projektů a dalších způsobů prezentace uměleckých a uměleckořemeslných děl. Součástí výkladu bude osvětlení role kurátora při vytváření výstav a různé strategie, kterými se lze při prezentaci staršího a současného umění v daných institucích řídit. Přednášky budou sledovat různé role, které muzejní a galerijní instituce sehrávají v současném diskursu o umění a jimiž je umění definováno, institucionalizováno a prezentováno. Muzeum umění jako chrám; muzeum umění jako symptom "epochy bez Boha" (Hans Sedlmayr); muzeum umění jako "konec umění" (Hans Belting, Douglas Crimp); muzeum umění jako konec muzea (Nelson Goodmann); muzeum umění jako rituál (Carol Duncan); muzeum současnosti Andrého Malrauxa; Les Immatériaux Jeana-Françoise Lyotarda; muzeum umění jako instituce; diskurs muzea a nová muzeologie (Mieke Bal); muzeum umění jako katexe Josefa Kosutha; muzejní výstavy jako reinterpretace umění; tradice a avantgarda v současném muzeu.
Osnova
  • 1. Metodologické aspekty sbírkové činnosti galerií a muzeí umění.
    2. Historický vývoj institucí galerijního typu a muzeí umění.
    3. Vybrané příklady sbírek světových muzeí a galerií (Londýn, Berlín, Vídeň, Norimberk).
    4. Vybrané příklady sbírek světových muzeí a galerií (Paříž, Milán, Mnichov, Benátky).
    5. Galerie a muzea umění v českých zemích a jejich sbírky (Národní galerie v Praze, Obrazárna Pražského hradu, Moravská galerie v Brně).
    6. Galerie, muzea umění v českých zemích a jejich sbírky (Muzeum umění Olomouc, Slezské zemské muzeum v Opavě, Galerie výtvarného umění v Ostravě).
    7. Staré a současné umění - strategie prezentace.
    8. Různé koncepce chápání role muzeí umění v současném diskursu (Sedlmayr, Belting, Goodmann).
    9. Galerie, muzea umění a Kunsthalle - odlišnost přístupů.
    10. Tradice versus avantgarda a dnešní muzeum umění.
Literatura
    doporučená literatura
  • Belting, H. Konec dějin umění. Praha 2000. info
  • Impellusová, L. Galleria dell ´Accademia Benátky. Praha, 2006. info
  • Borghesiová, S. Kunsthistorisches Museum Vídeň. Praha, 2006. info
  • Bartolenová, S. Musée d´Orsay Paříž. Praha, 2006. info
  • Tarabraová, D. Rijksmuseum Amsterdam. Praha, 2006. info
  • Borghesiová, S. Alte Pinakothek Mnichov. Praha, 2005. info
  • Impellusová, L. Metropolitan Museum New York. Praha, 2005. info
  • Popczyk, M. (ed.). Muzeum sztuki. Antologia. Kraków, 2005. info
  • Tarabraová, D. National Gallery Londýn. Praha, 2005. info
  • Tarabraová, D. Prado Madrid. Praha, 2005. info
  • Ginanneschiová, E. Uffizi Florencie. Praha, 2005. info
  • Machytka, L. Olomoucká obrazárna II. Nizozemské malířství 16. - 18. století z olomouckých sbírek. Olomouc, 2000. info
  • Daniel, L. - Pujmanová, O. - Togner, M. Olomoucká obrazárna I. Italské malířství 14.-18. století z olomouckých sbírek. Olomouc, 1996. info
  • Neumann, J. Obrazárna Pražského hradu. Praha, 1966. info
  • Sedlmayr, H. Das Museum, Die Ausstellung. In: Verlust der Mitte, die bildende Kunst des 9. und 20. Jahrhunderts als Symptom und Symbol der Zeit. Otto Müller Verlag, Salzburg, 1961. info
Informace učitele
Úspěšné absolvování zkoušky
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2014, zima 2015, zima 2016.