UBKTN007 Dějiny filmových technologií a techniky I

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2014
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Miloslav Novák, DiS. (přednášející)
Garance
MgA. Miloslav Novák, DiS.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je, aby studenti získali formou dějinného přehledu orientaci v proměňujících se kinematografických technologiích a praktických postupech výroby, dokončování a promítání filmů a osvojili si také základní termíny z oblasti audiovizuální techniky a technologie, se kterými se budou setkávat při digitalizaci, restaurování nebo prezentaci audiovizuálních děl různého stáří ve své odborné praxi ve filmových archivech, muzeích, knihovnách nebo univerzitách či výzkumných centrech, stejně jako při uvádění digitalizovaných filmů na festivalech, v kinech, televizích nebo dalších elektronických médiích i marketingových společnostech.
Osnova
  • 1. část dvousemestrálního kurzu seznámí posluchače v chronologickém přehledu s pracovními postupy, využívanými při přípravě, výrobě, postprodukci, archivaci a prezentaci audiovizuálních děl ve filmovém průmyslu, televizi i rozhlase. Přednáška seznámí studenty s fyziologickými předpoklady vnímání, stejně jako vědeckými objevy, které vedly ke vzniku prvních fotografií a objevu fonografu a kinetoskopu T. A Edisona a posléze kinematografu bratry Lumierovými. Předmět bude zaměřen také na jednotlivé záznamové i reprodukční formáty používané v kinematografické, televizní a zvukové technice a představí rozdíly v pracovních postupech při výrobě kinematografického a televizního díla.
Literatura
    doporučená literatura
  • BETON, J. Digitální technologie ve filmu - nepravá revoluce. Iluminace, 2007. info
  • WURTLZER, S. Electric Sounds: Technological Change and the Rise of Corporate Mass Media. New York: Columbia University Press, 2007. info
  • ENTICKNAP, L. Moving Image Technology. From Zoetrope to Digital. Londýn - New York: Wallflower Press, 2005. info
  • AUMONT, J. Obraz. Praha: AMU, 2005. info
  • KUBÍČEK, J. Úvod do estetiky animace. Praha, AMU, 2004. info
  • ŠIMEK, J. Techniky fotografie. Praha: AMU, 2003. info
  • PEŠEK, J. Základní principy TV a magnetického záznamu obrazu. Praha: AMU, 2003. info
  • ČERNÝ, J. Základy architektonického a scénického svícení I. a II. Praha: AMU, 2002. info
  • FLUSSER, V. Do universa technických obrazů. Praha: OSVU, 2001. info
  • URBAN, M. Filmová laboratoř. Praha: AMU, 2001. info
  • BARAN, A. Předpoklady fotografie nebo Prolegomena. Praha: AMU, 2000. info
  • JIŘÍK, V. Kinematografický obraz I. a II. Praha: AMU, 1994. info
  • VÍT, V. Základy televizní techniky. Praha: SNTL, 1987. info
  • SALT, B. Film Style and Technology: History and Analysis. Londýn: Starword, 1983. info
  • SMETANA, C. Praktická elektroakustika. Praha: SNTL, Praha, 1981. info
  • Kolektiv autorů. Film a filmová technika. Praha: SNTL, 1974. info
  • ŠMOK, J., PECÁK, J., TAUSK, P. Barevná fotografie. Praha: SNTL, 1972. info
  • BOUČEK, V. Filmová technika I. a II. Praha: ČVUT, 1972. info
Informace učitele
Aktivní účast ve výuce a splnění zadaných úkolů.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022.