ULGATL0031 Psychologie

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2014
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. Mgr. Jiří Siostrzonek, Ph.D. (přednášející)
prof. Mgr. Jiří Siostrzonek, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc.
Centrum interdisciplinárních studií – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu psychologie pro studenty oboru Lázeňství a turismus je osvojení si základních pojmů, poznatků, vědeckých teorií tak, aby absolvováním tohoto předmětu byla u studentů vytvořena základní poznatková báze pro její použití v praktické činnosti. Studium psychologie přispěje nejen k zdokonalení orientace v síti mezilidských kontaktů a vztahů, ale odhalí i to "zdali" a "jak" jsme disponováni pro specializovanou profesi, jejíž nedílnou součástí bude "práce s lidmi". Semináře budou bezprostředně navazovat na přednášková témata.
Osnova
  • 1.Úvod do studia psychologie, předmět a vztah psychologie k jiným oborům
    2.Utváření sociálně psychologických idejí (směry a vybrané teorie sociální podmíněnosti člověka)
    3.Socializace jako vztah mezi jedincem a jeho prostředím
    4.Sociální interakce
    5.Sociální percepce
    6.Sociální komunikace
    7.Náročné, problémové, frustrační a zátěžové (stresující) sociální situace
    8.Psychologie skupinového života
    9.Řízení a vedení skupiny
    10.Možnosti aplikace některých metod a technik sociální psychologie v praxi
    11.Psychologie spotřebitele - osobnost jako spotřebitel/zákazník, typy spotřebitelů
    12.Psychologie reklamy
Literatura
    doporučená literatura
  • VYSEKALOVÁ, J. a kol. Psychologie reklamy. Praha: Grada, 2007. info
  • VYSEKALOVÁ, J. Psychologie spotřebitele - Jak zákazníci nakupují. Praha: Grada, 2004. info
  • HRABAL, V. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0436-1. info
  • HELUS, Z. Úvod do sociální psychologie. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická, 2001. ISBN 80-7290-054-4. info
  • DEVITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-988-8. info
  • Čížková, J. Přehled sociální psychologie. Olomouc: VUP, 2000. info
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2. info
  • HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha: PORTÁL, 1998. ISBN 80-7178-198-3. info
  • MUSIL, J. V. Speciální psychologie I. Olomouc: Univerzita Palackého, 1994. ISBN 80-244-0008-1. info
  • KOHOUTEK, R. Základy sociální psychologie. Brno: CERM, 1988. ISBN 80-7204-064-2. info
Informace učitele
Podmínkou ukončení předmětu zápočtem bude písemné zpracování seminární práce na zadané téma.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2015, zima 2016.