UBKCU013 Dialektologie

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2015
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. PaedDr. Zbyněk Holub, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. PaedDr. Zbyněk Holub, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. PaedDr. Zbyněk Holub, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se skládá z přednášky a semináře; je zaměřen na vývoj útvarů českého jazyka. Studenti dialektologie se seznámí s příslušnými jazykovědnými pracovišti a s nejnovějšími přístupy k jazykové stratifikaci. Teoretické poznatky získané při výkladu v rámci přednášek jsou aplikovány v seminářích při rozboru textů. Rozsah výuky zahrne výklad o vývoji dialektů po současnost. Na seminářích budou studenti pracovat s ukázkami textů. Cílem předmětu je podat studentům přehled vývoje dialektů češtiny od 19. století po současnost.
Osnova
  • Na seminářích budou studenti pracovat s ukázkami dobových textů a současných nářečních promluv (popř. s příklady užití běžně mluvené češtiny). Posluchači se seznámí se systémem a klasifikací českých (popř. v užším smyslu: českých moravských a slezských) nářečí.
    Doplňující témata:
    1. Dialektologie, její předmět. Pojmy a problémy.
    2. Průřez vývojem české dialektologie na pozadí vývoje světového.
    3. Metody a prostředky dialektologického výzkumu.
    4. Utváření nářeční diferenciace. Jazykový standard, jevy obecně české.
    5. Pojetí a vymezení regionu, problematika jazykové regionalistiky.
    6. Jazykový zeměpis u nás i ve světě (základní informace).
    7. Český jazykový atlas.
    8. Základy etnolingvistiky.
    9. Základy lingvistické antropologie.
    10. Základy etnografického výzkumu. Metody a prostředky, nářečí a reálie.
    11. Základy nářeční lexikografie. Typy dialektismů.
    12. Rozdělení nářečních slovníků (např.: diferenční a ideografický; pojmový a věcně významový/tematický? apod.).
    13. Stavba slovníkového hesla, lemmatizace, transkripce textu.
    14. Problematika jazykového korpusu a nářeční databáze.
    15. Vicinologie (teorie sousedství). Jazykové pohraničí.
    16. Naši krajané ve světě.
Literatura
    povinná literatura
  • LAMPRECHT, A. a kol. České nářeční texty. Praha 1976. info
  • BOGOCZOVÁ, I. Textová opora ke studiu mluveného českého jazyka a dialektologie. OSTRAVA, 2009. info
  • BĚLIČ, J. Přehled nářečí českého jazyka. Praha, 1976. info
    doporučená literatura
  • KLOFEROVÁ, S. Dialektologie. In Kapitoly z dějin české jazykovědné bohemistiky. Praha: Academia, 2007, s. 336-376. info
  • CUŘÍN, F. Vývoj českého jazyka a dialektologie. Praha: SPN 1977. info
  • PLESKALOVÁ, J. Vývoj spisovné češtiny. In Kapitoly z dějin české jazykovědné bohemistiky. Praha: Academia 2007, s.473-498. info
  • BĚLIČ, J. Nástin české dialektologie. Praha 1972. Praha, 1972. info
    neurčeno
  • DAVIDOVÁ, D. Kapitoly z dialektologie. Ostrava 1992. Ostrava, 1992. info
  • RUBÍN, A. Čítanka nářečních textů. Praha 1976. PRAHA, 1976. info
Výukové metody
Přednášení
Přednáška s analýzou videozáznamu
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Metody hodnocení
Písemný test
Informace učitele
Požadavky na studenta (podmínky udělení zápočtu):
1. Formální:
- aktivní účast na seminářích; absence nepřevýší 4 vyučovací hodiny semináře, popř. (v případě řádné omluvy) 6 vyučovacích hodin
- pokud neúčast nepřesáhne 50 %, lze zadat komplexní nářeční rozbor, dodatečný úkol či zprávu (popř. zvl. seminární práci = podle rozsahu absence)
2. Studijní (teoretické):
- úspěšné napsání 2 testů (1x k českým nářečím, 1x k moravským a k slezským nářečím):
- 10 otázek - varianty a,b,c/ lze opakovat s možností stejného typu opravy.
- v případě 2. opravy: rozbor vylosovaného testu (nářečního - podle zadání; po konzultaci s vyučujícím)
3. Praktické požadavky:
- příprava k odborné práci a k terénnímu výzkumu:
3.1 lemmatizovaný (zaznamenaný) slovník lexikálních jednotek (lze získat běhemn společného terénního výjezdu):
a) buď podle výsledků terénního výzkumu (min. 20 položek na osobu)
b) nebo komentář ke zpracovanému slovníkovému textu
c) popř. komentář k vybranému sociolektu či obdobný úkol
- podle dohody na počátku semestru
3.2 přepsané nahrávky zaznamenaných mluvených projevů (výpovědi rodilých mluvčích; lze získat běhemn společného výjezdu):
- 2 normalizované strany (normostrany - dialektologicky transkribované)
- následovat bude analýza zaznamenaných lexikálních jednotek i transkribovaného textu: obvykle se provádí během semináře
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.