FPF:UBKCU013 Dialektologie - Informace o předmětu
UBKCU013 Dialektologie
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2011
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. PaedDr. Zbyněk Holub, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. PaedDr. Zbyněk Holub, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. PaedDr. Zbyněk Holub, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Předpoklady
- Požadavky na studenta (podmínky udělení zápočtu):
Formální:
- absence nepřevýší 4 vyučovací hodiny semináře, popř. (v případě řádné omluvy) 6 vyučovacích hodin
- pokud účast dosáhne alespoň 50 %, lze zadat komplexní nářeční rozbor, dodatečný úkol či zprávu (popř. zvl. seminární práci = podle rozsahu absence)
Studijní (teoretické): úspěšné napsání 2 testů (1x k českým nářečím, 1x k moravským a k slezským nářečím):
- 10 otázek - varianty a,b,c/ lze opakovat s možností stejného typu opravy.
- v případě 2. opravy: rozbor vylosovaného testu (nářečního - podle zadání; po konzultaci s vyučujícím)
Příprava k odborné práci a k terénnímu výzkumu (praktické požadavky):
1. lemmatizovaný (zaznamenaný) slovník lexikálních jednotek:
a) buď podle výsledků terénního výzkumu (min. 20 položek na osobu)
b) nebo komentář ke zpracovanému slovníkovému textu
c) popř. komentář k vybranému sociolektu či obdobný úkol
- podle dohody na počátku semestru
2. přepsané nahrávky zaznamenaných mluvených projevů (výpovědi rodilých mluvčích):
- 2 normalizované strany (normostrany - dialektologicky transkribované)
- následovat bude analýza zaznamenaných lexikálních jednotek
- tu bude možné vyvodit na základě analýzy transkribovaného textu
Zkouška
Předmět je zakončen zkouškou, na které je student vyzkoušen z témat všech tří částí předmětu Historická mluvnice.
Student si vylosuje téma (s příslušným textem k analýze). Součástí zkoušky je fonologický, morfologický a syntaktický (popř. lexikální či slovotvorný) rozbor ukázky. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FPF, N7504 UcSS)
- Cíle předmětu
- Předmět se skládá z přednášky a semináře; je zaměřen na vývoj útvarů českého jazyka. Studenti dialektologie se seznámí s příslušnými jazykovědnými pracovišti a s nejnovějšími přístupy k jazykové stratifikaci. Teoretické poznatky získané při výkladu v rámci přednášek jsou aplikovány v seminářích při rozboru textů. Rozsah výuky zahrne výklad o vývoji dialektů po současnost. Na seminářích budou studenti pracovat s ukázkami textů. Cílem předmětu je podat studentům přehled vývoje dialektů češtiny od 19. století po současnost.
- Osnova
- Na seminářích budou studenti pracovat s ukázkami dobových textů a současných nářečních promluv (popř. s příklady užití běžně mluvené češtiny). Posluchači se seznámí se systémem a klasifikací českých (popř. v užším smyslu: českých moravských a slezských) nářečí.
Doplňující témata:
1. Dialektologie, její předmět. Pojmy a problémy.
2. Průřez vývojem české dialektologie na pozadí vývoje světového.
3. Metody a prostředky dialektologického výzkumu.
4. Utváření nářeční diferenciace. Jazykový standard, jevy obecně české.
5. Pojetí a vymezení regionu, problematika jazykové regionalistiky.
6. Jazykový zeměpis u nás i ve světě (základní informace).
7. Český jazykový atlas.
8. Základy etnolingvistiky.
9. Základy lingvistické antropologie.
10. Základy etnografického výzkumu. Metody a prostředky, nářečí a reálie.
11. Základy nářeční lexikografie. Typy dialektismů.
12. Rozdělení nářečních slovníků (např.: diferenční a ideografický; pojmový a věcně významový/tematický? apod.).
13. Stavba slovníkového hesla, lemmatizace, transkripce textu.
14. Problematika jazykového korpusu a nářeční databáze.
15. Vicinologie (teorie sousedství). Jazykové pohraničí.
16. Naši krajané ve světě.
Model rozboru textu (aneb: Jak analyzovat text na základě algoritmů tzv. ?trojí triády?):
I. Seznámení s textem
- zákonitosti:
1.1 písma (např. jde-li tu o jiný text než český, popř. jde o staroslověnský text apod.)
1.2 pravopisu (ale to spíše u staročeského textu nebo u hláskových písem zapisujících jiné jazyky
1.3 transkripce (fonetické, fonologické, morfo/no/logické ? morfematické, dialektologické, folkloristické?): často u nářečních textů, záznamů regiolektu či běžně mluvené řeči
2. problémy se čtením textu (jsou-li jaké) ? vysvětlete (s ohledem na typ jazyka, makrojazyka, dialektu nebo regiolektu)
3. přeložte (nebo vysvětlete) dnes (nebo místně) méně srozumitelné části textu (u jiných textů než českých je to nezbytné vždy)
II. Analýza jazykovědná:
- určete jevy, podle nichž lze text zařadit do vývojového období (např. slovanského či jiného):
1. hláskoslovné
2. tvaroslovné
3. další (syntax, slovotvorba, lexikon aj. - s využitím slovníku)
III. Zařazení textu:
1. obligatorně:
1.1 zařaďte text do vývojového období nebo lokalizace textu; popř. kombinace obého
2. fakultativně (tj. v případech, kdy je to možné):
2.1 zařaďte podrobněji do příslušné lokality (a vysvětlete)
2.2 upřesněte další zvláštnosti textu s ohledem na jeho strukturu
3. sekundárně:
- zaměřte se na klasifikaci příslušných památek nebo na popis situace v době záznamu běžně mluvené řeči (apod.)
- Na seminářích budou studenti pracovat s ukázkami dobových textů a současných nářečních promluv (popř. s příklady užití běžně mluvené češtiny). Posluchači se seznámí se systémem a klasifikací českých (popř. v užším smyslu: českých moravských a slezských) nářečí.
- Literatura
- povinná literatura
- LAMPRECHT, A. a kol. České nářeční texty. Praha 1976. info
- BOGOCZOVÁ, I. Textová opora ke studiu mluveného českého jazyka a dialektologie. OSTRAVA, 2009. info
- BĚLIČ, J. Přehled nářečí českého jazyka. Praha, 1976. info
- doporučená literatura
- KLOFEROVÁ, S. Dialektologie. In Kapitoly z dějin české jazykovědné bohemistiky. Praha: Academia, 2007, s. 336-376. info
- CUŘÍN, F. Vývoj českého jazyka a dialektologie. Praha: SPN 1977. info
- PLESKALOVÁ, J. Vývoj spisovné češtiny. In Kapitoly z dějin české jazykovědné bohemistiky. Praha: Academia 2007, s.473-498. info
- BĚLIČ, J. Nástin české dialektologie. Praha 1972. Praha, 1972. info
- Výukové metody
- Přednášení
Přednáška s analýzou videozáznamu
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) - Metody hodnocení
- Písemný test
- Informace učitele
- Požadavky na studenta (podmínky udělení zápočtu):
Formální:
- aktivní účast na seminářích; absence nepřevýší 4 vyučovací hodiny semináře, popř. (v případě řádné omluvy) 6 vyučovacích hodin
- pokud účast dosáhne alespoň 50 %, lze zadat komplexní nářeční rozbor, dodatečný úkol či zprávu (popř. zvl. seminární práci = podle rozsahu absence)
Studijní (teoretické): úspěšné napsání 2 testů (1x k českým nářečím, 1x k moravským a k slezským nářečím):
- 10 otázek - varianty a,b,c/ lze opakovat s možností stejného typu opravy.
- v případě 2. opravy: rozbor vylosovaného testu (nářečního - podle zadání; po konzultaci s vyučujícím)
Příprava k odborné práci a k terénnímu výzkumu (praktické požadavky):
1. lemmatizovaný (zaznamenaný) slovník lexikálních jednotek:
a) buď podle výsledků terénního výzkumu (min. 20 položek na osobu)
b) nebo komentář ke zpracovanému slovníkovému textu
c) popř. komentář k vybranému sociolektu či obdobný úkol
- podle dohody na počátku semestru
2. přepsané nahrávky zaznamenaných mluvených projevů (výpovědi rodilých mluvčích):
- 2 normalizované strany (normostrany - dialektologicky transkribované)
- následovat bude analýza zaznamenaných lexikálních jednotek
- tu bude možné vyvodit na základě analýzy transkribovaného textu - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2011/UBKCU013