UBKK0003 Working with information

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2015
Extent and Intensity
0/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
Jan Matula
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Pro studenta na VŠ je nezbytné zvládnutí studijních návyků podporujících rozvoj schopností kritického myšlení, schopností samostatného vyhledávání potřebných informací a studijních materiálů, vyhodnocování relevantnosti nalezených informací, efektivní organizace znalostí i aktivní využívání prostředků ICT. Informační gramotnost jako celek, které se kurz věnuje, však nezahrnuje pouze schopnost vyhledávání a vyhodnocování informací. Jednotlivá témata kurzu korespondují s dílčími složkami informační gramotnosti, s tzv. funkční gramotností (literární gramotnost, dokumentová, jazyková a numerická gramotnost), a prostřednictvím dílčích úkolů podporují i rozvoj ICT gramotnosti jako základny pro rozvoj všech složek předchozích.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Sebeřízení
    - základní techniky, které mohou pomoci získat kontrolu nad časem a zárověň vytvořit dostatečný prostor pro odpočinek; dodržování základních bezpečnostních pravidel při práci s informacemi; etická stránka publikování a přijímaní informací.
    2. Definování problému
    - základní prvotní práce s potřebou (např. psaní seminární práce nebo hledání tématu práce); efektivnější práce s tématem.
    3. Zdroje informací
    - hledání informací na internetu; kritické zhodnocení zdrojů relevantních pro práci; metody při hledání informací.
    4. Elektronické informační zdroje
    - přehled o tom, které zdroje lze v oboru využít a kde tyto zdroje najít přes zdroje licencované až po ty volně dostupné; přehled v elektronických zdrojích (vyhledávače, katalogy, databáze, specializované portály).
    5. Internet
    - kontinuita vývoje internetu a jeho aplikací; efektivní vyhledávání; zlepšování vlastní kompetence pro studium i práci.
    6. Organizace
    - organizace a kategorizace světa; organizace získaných poznatků; efektivní plánování pomocí organizování sama sebe a světa kolem sebe.
    7. Hodnocení
    - jak zhodnotit všechny zdroje a informace z nich; které zdroje a informace jsou těmi kvalitními a pro odbornou práci náležitými.
    8. Interpretace
    - jak se orientovat v poznatcích z odborné literatury; jak z nich vytáhnout to důležité a potřebné.
    9. Tvorba textu
    - přehled o některých druzích odborných textů, jejich charakteristice a naučíte se vytvořit redukovaný text; stručný návod, jak se vypořádat s tvorbou jakéhokoliv odborného textu.
    10. Zpracování textu
    - jak upravit a zkontrolovat text po editorské i gramatické stránce; jak správně citovat použité zdroje; jak má správně vypadat bibliografická citace; proč je nutné použité zdroje citovat; citační softwary.
Literature
    required literature
  • CROTTY, Yvonne a FARREN, Margaret (eds.). Digital literacies in education: creative, multimodal and innovative practices. Bern: Peter Lang, 2013. ISBN 978-3-0343-0928-8. info
  • BADKE, William B. Research strategies: finding your way through the information fog. Bloomington: iUniverse, 2011. ISBN 978-1-4620-1017-2. info
Assessment methods
Report
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018.
  • Enrolment Statistics (Winter 2015, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2015/UBKK0003