UCJNP051 Počítačové technologie ve výuce cizích jazyků

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2015
Rozsah
Seminář 5 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představit studentům možnosti, které počítač a internet poskytují učitelům při jejich práci a při přípravě. Seznamuje s textovými a výukovými počítačovými programy, elektronickými slovníky, s programy pro tvorbu pracovních listů pro žáky a jejich využitím ve výuce a seznamuje také s využitím počítačové technologie při přípravě na vyučování a při samostudiu. Posluchači se naučí využívat rychlé a pokročilé vyhledávání pramenů i textů vhodných pro tvorbu pracovních listů i pro samostudium, tvořit prezentace, připravovat testy pro žáky. Na závěr posluchači vypracují projekt, při kterém využijí získané dovednosti.
Osnova
  • 1. Einführung zum Umgang mit Computer
    2. Kommunizieren mit E-Mail
    3. E-Mail Projekte im Deutschunterricht
    4. E-Mail Projekte und Unterrichtspraxis
    5. Praxistipps
    6. WWW für Lehrer
    7. Landeskunde im Internet
    8. Literatur und Internet
    9. Grammatik und WWW
    10. Interessantes, nützliches im Internet
    11. WWW-Projekte
    12. Deutschsprachige Musik im Internet
Literatura
    doporučená literatura
  • Grüner, M. / Hassert, T. Computer im Deutschunterricht. München: Goethe-Institut, 2000. info
  • Hassert, T. Computer im Unterricht. Möglichkeiten, Grenzen. München: Goethe-Institut, 1998. info
  • Donath, R. Deutsch als Fremdsprache - Projekte im Internet. Stuttgart: Klett Verlag, 1998. Dudeney, G.: The Internet and the Language Classroom. Cambridge University Press 2000. info
  • Růžička, O. Internet pro učitele. Praha: Computer Press, 2001. info
  • Lernen mit neuen Medien. [online] http://www.goethe.de/dll/mat/lpr/web/deindex.htm. info
  • Müller, C. Programmierter Unterricht vs. Surfen im Hyperspace: Modelle computergestützten Lernens. In: Zielsprache Deutsch H. 1/1999. info
  • Altun, A. "Understanding hypertext in the context of reading on the web: Language learners' experience", Current Issues in Education [On-line], 6(12), 2003. Dostupné jako: . info
  • Backer, J. "Using a Modular Approach to schMOOze with ESL/EFL Students", The Internet. info
  • Franců, M. Výuka jazyků na Internetu. Computer Press 2001. info
  • Vořech, J., Morkes, D. 1001 tipů a triků pro Internet. Praha: Computer Press, 2001. info
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Vytvoření vlastního projektu s využitím počítačových technologií
Evaluace projektu
Deník s komentáři (Lerntagebuch)
Individuální práce bude zpracována formou portfolia, kde budou studenti zaznamenávat jednak své komentáře a dotazy a také zpracované úkoly týkající se využití počítačových technologií ve výuce jazyků, včetně evaluace projektu.

Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.