UHVMN503 Ikonografie I

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2015
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Ing. Jaromír Olšovský, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Ing. Jaromír Olšovský, Ph.D.
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Znalost základních pojmů z dějin umění, z dějin křesťanství a z antické mytologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem přednášek je vybavit studenty základními znalostmi a dovednostmi, které jim umožní vyrovnat se s požadavky, které na ně klade umělecké dílo v souvislosti s určením jeho námětu a obsahové stránky. V úvodní části přednášek budou posluchači seznámeni se základními příručkami a slovníky, nezbytnými k určení námětu a k provedení ikonografického popisu uměleckého díla, dále budou nastíněny základní metodické ikonologické přístupy k uměleckým dílům a jejich jednotliví protagonisté (Aby Warburg, Erwin Panofsky, E. H. Gombrich). Nedílnou součástí přednášek bude výklad základních pojmů, faktů a reálií z oblasti biblistiky a biblické hermeneutiky; těžiště přednášek v zzimním semestru spočívá ve výkladu křesťanské ikonografie na vybraných tématech od středověku až do období pozdního baroka (především kristovské, mariánské a ikonografie základních světců relevantních pro dějiny umění v českých zemích).
Osnova
  • 1. Seznámení s literaturou, základní pojmy ikonografie a ikonologie, ikonografie a ikonologie jako teorie a disciplína, ikonografie a ikonologie jako předmět studia předstupně moderního ikonografického přístupu k uměleckým dílům Anton Heinrich Springer, křesťanská ikonografie Emile Mâle, Louis Réau, Karl Künstle, Ernst Cassirer a jeho filosofie symbolických forem
    2. Hlavní osobnosti a zakladatelé moderní ikonografie a ikonologie jako specifické uměleckohistorické metody a jejich základní texty: Erwin Panofsky a jeho metoda
    3. Aby M. Warburg a jeho kulturněhistorický institut, Warburgovy badatelské okruhy a témata problém přežívání antiky a jeho projekt Mnemosyné, formy "patosu"
    4. Ernst H. Gombrich a jeho Symbolic Images.
    5. Křesťanská ikonografie, uvedení do křesťanské a biblické ikonografie: základy biblistiky a biblické hermeneutiky; základní příručky, encyklopedie a kompendia pro studium biblické a křesťanské ikonografie
    6. symboly a personifikace (raně křesťanské symboly, ikonografie Boha Otce, Physiologus, Ecclesia a Synagóga,
    7. historický exkurs ikonografie raného křesťanství, spor o obrazy v 8. a 9. století, vybavení kostelů ve středověku, nové pojetí obrazu v pozdním středověku, úloha obrazu v reformaci a protireformaci
    8. Systematický exkurs do křesťanské ikonografie: biblické náměty v nástěnném malířství, knižní malbě a knihtisku, liturgické modlitební knihy ve středověku, typologie Starého a Nového zákona jako exegetická metoda výkladu bible,
    9. rozšíření biblického kánonu (židovské prameny, patristika a biblické komentáře, apokryfy, legendy vztahující se k pravému portrétu Krista, meditativní literatura, devoční obrazy, tzv. Andachtsbilder)
    10. Kristova ikonografie - typologie základních christologických témat a vyobrazení Ježíše Krista od pozdní antiky a raného křesťanství po pozdní baroko
    11. Mariánská ikonografie - typologie základních mariánských témat a vyobrazení od karolínské doby až po pozdní baroko
    12. Světecká ikonografie - ikonografie nejdůležitějších světců a světeckých témat z období baroka: Sv. Jan Nepomucký, Sv. Florián, Sv. Jan Sarkandr, Sv. Václav, Sv. Hedvika, Sv. Vojtěch, Čeští zemští patroni aj., příkladný život světce: svatováclavská legenda v cyklu Karla Škréty, nepomucenská legenda na obrazech a v sochařských dílech.
Literatura
    doporučená literatura
  • Frank Büttner ? Andrea Gottdank. Einführung in die Ikonographie. Wege zur Deutung von Bildinhalten. München, 2006. info
  • Petr Pokorný (ed.) a kol. Hermeneutika jako teorie porozumění. Od základních otázek jazyka k výkladu bible. Praha, 2005. info
  • Manfred Lurker. Slovník symbolů. Praha, 2005. info
  • Jiří Kroupa. Školy dějin umění. Metodologie dějin umění I. Brno, 1996. info
  • Petr Pokorný. Literární a teologický úvod do Nového Zákona. Praha, 1993. info
  • James Hall. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha, 1991. info
  • Erwin Panofsky. Význam ve výtvarném umění. Praha, 1981. info
  • Ernst H. Gombrich. Introduction: Aims and Limits of Iconology. In: Gombrich on the Renaissance, Vol. 2: Symbolic Images. Phaidon, London, 1972. info
  • Karl Künstle. Ikonographie der christlichen Kunst, Band I-II. Freiburg am Breisgau, 1928. info
Metody hodnocení
Známkou
Písemná zkouška
Informace učitele
Aktivní účast v semináři, schopnost samostatně pracovat s literaturou, vypracování seminární práce (ikonografický popis a rozbor vybraného uměleckého díla), úspěšné absolvování testu z ikonografie včetně praktického určování námětů vybraných ukázek uměleckých děl (malířství, sochařství)
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021.