UIKSB06 Vybrané kapitoly z informační výchovy

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2015
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kamil Matula, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Bc. Jindra Planková, Ph.D.
Ústav informatiky – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Úspěšné zvládnutí a ukončení předmětu "Vybrané kapitoly z informační výchovy".
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Prezentovat základní soubor poznatků z oblasti psychologie čtenáře a uživatele informací v knihovnicko-informačním prostředí, nastínit vztahy předmětu k pedagogicko-psychologickým, sociologickým a literárně-vědným disciplínám. Zaměřit se na pedagogické procesy ve vztahu ke čtenáři a uživateli informací, s ohledem na specifické metody knihovnické práce se čtenáři a uživateli. Kategorizace čtenářů a uživatelů. Metody individuální a kolektivní práce s uživatelem. Kombinace metod s odkazem na komunikační politiku knihoven a informačních institucí. Základní metody výzkumu čtenářských a informační potřeb v kontextu současného vývoje LIS.
Osnova
  • 1. Předmět informační výchovy a bibliopedagogiky - vymezení a základní charakteristiky
    2. Základní interdisciplinární vztahy k pedagogice, psychologii, sociologii a literární vědě
    3. Proces čtení a osobnost čtenáře, uživatele informací
    4. Psychologické a fyziologické aspekty procesu čtení a čtenářské návyky
    5. Poruchy čtení, jejich náprava, účinky četby a jejího působení
    6. Informační výchova čtenářů, uživatelů informací
    7. Základní metodika práce se čtenáři a uživateli v knihovnách - individuální, kolektivní
    8. Výzkumy čtenářských a informačních potřeb
Literatura
    doporučená literatura
  • DOMBROVSKÁ, Michaela. Informační gramotnost : funkční gramotnost v informační společnosti. info
  • VYMĚTAL, Jan; DIAČIKOVÁ, Anna; VÁCHOVÁ, Miriam. Informační a znalostní management v praxi. info
  • VYMĚTAL, Jan; VÁCHOVÁ, Miriam. Úvod do studia odborné literatury. info
  • SEDLÁČKOVÁ, B. Dokumentografie : část 1., Typologie dokumentů. info
  • INTUTE. Internet Detective : wise up to the Web. info
  • kolektiv. KTD - Česká terminologická databáze knihovnictví a informační vědy (TDKIV). info
  • VRZÁČEK, Jan. Nová role školních knihoven. info
  • VÁŠOVÁ, L. Úvod do bibliopedagogiky. info
  • Vláda ČR. Zákon č. 527/2001 Sb., o knihovnách a podmínkách provozování veřejných knihovnických a informační služeb (knihovní zákon). info
  • INTUTE. Internet Detective : wise up to the Web. 2008. URL info
  • VYMĚTAL, Jan; DIAČIKOVÁ, Anna; VÁCHOVÁ, Miriam. Informační a znalostní management v praxi. Praha, 2006. ISBN 80-86920-01-1. info
  • VRZÁČEK, Jan. Nová role školních knihoven. Brno, 2004. ISBN 80-7051-155-9. info
  • Vláda ČR. Zákon č. 527/2001 Sb., o knihovnách a podmínkách provozování veřejných knihovnických a informační služeb (knihovní zákon). Praha, 2004. URL info
  • kolektiv. KTD - Česká terminologická databáze knihovnictví a informační vědy (TDKIV). Praha, 2003. URL info
  • DOMBROVSKÁ, Michaela. Informační gramotnost : funkční gramotnost v informační společnosti. Praha, 2002. URL info
  • VYMĚTAL, Jan; VÁCHOVÁ, Miriam. Úvod do studia odborné literatury. Praha, 2000. ISBN 80-86199-19-3. info
  • VÁŠOVÁ, Lidmila. Úvod do bibliopedagogiky. Praha, 1995. info
  • SEDLÁČKOVÁ, Beáta. Dokumentografie : část 1., Typologie dokumentů. Opava, 1993. ISBN 80-901581-2-9. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Přednáška s analýzou videozáznamu
Seminář s nácvikem
Metody hodnocení
Zápočet
Seminární práce
Zápočtový test
Informace učitele
Vypracování zadané seminární práce a zvládnutí zápočtového testu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019.