ULGATLA031 Psychologie

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2015
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. Mgr. Jiří Siostrzonek, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jiří Siostrzonek, Ph.D.
Centrum interdisciplinárních studií – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu psychologie pro studenty oboru Lázeňství a turismus je osvojení si základních pojmů, poznatků, vědeckých teorií tak, aby absolvováním tohoto předmětu byla u studentů vytvořena základní poznatková báze pro její použití v praktické činnosti. Studium psychologie přispěje nejen k zdokonalení orientace v síti mezilidských kontaktů a vztahů, ale odhalí i to "zdali" a "jak" jsme disponováni pro specializovanou profesi, jejíž nedílnou součástí bude "práce s lidmi". Semináře budou bezprostředně navazovat na přednášková témata. Absolvent předmětu bude schopen: - Rozpoznat mechanismy fungování mezilidských vztahů a sociálních útvarů (skupin, davů, společenství); - Pochopit praktické dopady socializace osobnosti, jakož i mechanismy sociálního učení; - Analyzovat základní složky sociálního styku lidí (komunikaci, percepci, interakci); - Vysvětlit chování člověka v zátěžových a konfliktních společenských situacích;
Osnova
  • 1.Úvod do studia psychologie, předmět a vztah psychologie k jiným oborům
    2.Utváření sociálně psychologických idejí (směry a vybrané teorie sociální podmíněnosti člověka)
    3.Socializace jako vztah mezi jedincem a jeho prostředím
    4.Sociální interakce
    5.Sociální percepce
    6.Sociální komunikace
    7.Náročné, problémové, frustrační a zátěžové (stresující) sociální situace
    8.Psychologie skupinového života
    9.Řízení a vedení skupiny
    10.Možnosti aplikace některých metod a technik sociální psychologie v praxi
    11.Psychologie spotřebitele - osobnost jako spotřebitel/zákazník, typy spotřebitelů
    12.Psychologie reklamy
Literatura
    doporučená literatura
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-387-1. info
  • NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1679-9. info
  • HAYES, N. Základy sociální psychologie. Praha, 2009. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Konflikty mezi lidmi. Praha, 2008. info
  • DEVITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha, 2008. info
  • VYSEKALOVÁ, J. a kol. Psychologie reklamy. Praha: Grada, 2007. info
  • MUSIL, J. Sociální psychologie. Zlín, 2005. info
  • VYSEKALOVÁ, J. Psychologie spotřebitele - Jak zákazníci nakupují. Praha: Grada, 2004. info
  • ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. Přehled sociální psychologie. Olomouc, 2004. info
  • KOMÁRKOVÁ, R. - SLAMĚNÍK, I. - VÝROST, J. Aplikovaná sociální psychologie III. Sociálněpsychologický výcvik. Praha, 2001. info
Informace učitele
Podmínkou ukončení předmětu zápočtem bude písemné zpracování seminární práce na zadané téma.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.