ULGATLA031 Psychologie

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2021
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. Mgr. Jiří Siostrzonek, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jiří Siostrzonek, Ph.D.
Centrum interdisciplinárních studií – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh
Út 14:45–16:20 H2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu psychologie pro studenty oboru Lázeňství a turismus je osvojení si základních pojmů, poznatků, vědeckých teorií tak, aby absolvováním tohoto předmětu byla u studentů vytvořena základní poznatková báze pro její použití v praktické činnosti. Studium psychologie přispěje nejen k zdokonalení orientace v síti mezilidských kontaktů a vztahů, ale odhalí i to "zdali" a "jak" jsme disponováni pro specializovanou profesi, jejíž nedílnou součástí bude "práce s lidmi". Semináře budou bezprostředně navazovat na přednášková témata. Absolvent předmětu bude schopen: - Rozpoznat mechanismy fungování mezilidských vztahů a sociálních útvarů (skupin, davů, společenství); - Pochopit praktické dopady socializace osobnosti, jakož i mechanismy sociálního učení; - Analyzovat základní složky sociálního styku lidí (komunikaci, percepci, interakci); - Vysvětlit chování člověka v zátěžových a konfliktních společenských situacích;
Osnova
  • 1.Úvod do studia psychologie, předmět a vztah psychologie k jiným oborům
    2.Utváření sociálně psychologických idejí (směry a vybrané teorie sociální podmíněnosti člověka)
    3.Socializace jako vztah mezi jedincem a jeho prostředím
    4.Sociální interakce
    5.Sociální percepce
    6.Sociální komunikace
    7.Náročné, problémové, frustrační a zátěžové (stresující) sociální situace
    8.Psychologie skupinového života
    9.Řízení a vedení skupiny
    10.Možnosti aplikace některých metod a technik sociální psychologie v praxi
    11.Psychologie spotřebitele - osobnost jako spotřebitel/zákazník, typy spotřebitelů
    12.Psychologie reklamy
Literatura
    doporučená literatura
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-387-1. info
  • NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1679-9. info
  • HAYES, N. Základy sociální psychologie. Praha, 2009. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Konflikty mezi lidmi. Praha, 2008. info
  • DEVITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha, 2008. info
  • VYSEKALOVÁ, J. a kol. Psychologie reklamy. Praha: Grada, 2007. info
  • MUSIL, J. Sociální psychologie. Zlín, 2005. info
  • VYSEKALOVÁ, J. Psychologie spotřebitele - Jak zákazníci nakupují. Praha: Grada, 2004. info
  • ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. Přehled sociální psychologie. Olomouc, 2004. info
  • KOMÁRKOVÁ, R. - SLAMĚNÍK, I. - VÝROST, J. Aplikovaná sociální psychologie III. Sociálněpsychologický výcvik. Praha, 2001. info
Informace učitele
Podmínkou ukončení předmětu zápočtem bude písemné zpracování seminární práce na zadané téma.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2022, zima 2023.