FPF:UBKCU026 Komunik. doved. ve škol. praxi - Informace o předmětu
UBKCU026 Komunikační dovednosti ve školské praxi
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2016
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Eva Höflerová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Eva Höflerová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Eva Höflerová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Předpoklady
- Znalosti z teorie komunikace a lingvistiky na úrovni bc. stupně.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FPF, N7504 UcSS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je podat souhrnné poučení o specifikách školské komunikace, vyvrátit vžité posuzovací stereotypy, vypěstovat schopnost pozorovat účinnost komunikace ve výuce na základě konkrétního (lingvistického) materiálu.
- Osnova
- Studenti jsou informování o principu školského dialogu z hlediska teorie řečové činnosti (lze využít průpravy z předmětu Komplexní analýza textu). Školský dialog je vysvětlován jako specifický typ institucionální komunikace, jehož podmiňující faktory lze velmi účinně modifikovat. V seminářích se pracuje s konkrétními výukovými situacemi, jejich audio nebo videozáznamy. Tématem výuky je i seznámení s komunikačními strategiemi účinnými pro kontakt s rodiči a dalšími partnery školy.
1.Školský dialog a jeho struktura
2.Komunikační chování učitele jako výuková strategie
3.Modifikace školského dialogu
4.Komunikace prostřednictvím učebního textu
5.Elektronický text v komunikaci učitel ? žák
6.Komunikace jako předpoklad edukace, komunikování s použitím poznatku
- Studenti jsou informování o principu školského dialogu z hlediska teorie řečové činnosti (lze využít průpravy z předmětu Komplexní analýza textu). Školský dialog je vysvětlován jako specifický typ institucionální komunikace, jehož podmiňující faktory lze velmi účinně modifikovat. V seminářích se pracuje s konkrétními výukovými situacemi, jejich audio nebo videozáznamy. Tématem výuky je i seznámení s komunikačními strategiemi účinnými pro kontakt s rodiči a dalšími partnery školy.
- Literatura
- povinná literatura
- ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum, 2005. info
- HÖFLEROVÁ, E. Školský dialog a jeho vliv na rozvoj řeči dětí. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 2003. info
- ČECHOVÁ, M., STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. Praha:SPN, 1998. info
- doporučená literatura
- VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Prha: Portál, 2000. info
- Výukové metody
- Přednáška s analýzou videozáznamu
Individuální konzultace
Seminární výuka
Samostudium studentů - Metody hodnocení
- Zápočet
- Informace učitele
- Aktivní účast na seminářích (povolena absence max. dvou seminářů); zpracování a přednes referátu (seznam témat referátů bude předložen v úvodním semináři).
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2016/UBKCU026