FPF:UBKTN060 Film history I - Course Information
UBKTN060 Film history I
Faculty of Philosophy and Science in OpavaWinter 2016
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Martin Novosad (lecturer)
Mgr. Martin Novosad (seminar tutor) - Guaranteed by
- Mgr. Martin Novosad
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Prerequisites (in Czech)
- Oba dva semestry cyklu Základů dějin světové kinematografie jsou završeny zkouškou, ve které je student tázán na jedno základní téma, druhé doplňující, jednu osobnost význačného filmového tvůrce a na jeden film ze seznamu základních děl světové kinematografie.
Předpoklady pro zdárné absolvování zkoušky a zápočtu:
1) znalost přednášené látky
2) přečtení doporučené literatury
3) zhlédnutí vybraných filmů
4) součástí klasifikace je také docházka
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Audio-visual Creation (programme FPF, N8203 DrUm)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem cyklu přednášek a projekcí je ve dvou semestrech podat základní znalosti o vývoji světové kinematografie od její prehistorie až do současnosti, zejména pokud jde o nejvýznamnější druhy, žánry, směry, styly, díla a osobnosti, jejich vzájemné vztahy a návaznosti na jiné umělecké druhy, a to nejen z hlediska filmového (estetická a biografická rovina dějin kinematografie), ale také včetně souvislostí společensko-politických, ekonomických, uměleckých, z hlediska životního stylu obecenstva, chování diváků, trendů v distribuci apod., jež kinematografii té které doby do značné míry determinují a naopak jsou jí rovněž zpětně ovlivňovány. Přednášky a seminární projekce jsou základem znalostí, nutných pro lepší pochopení souvislostí dalších specializovaných předmětů.
- Syllabus (in Czech)
- 1/ Počátky kinematografie
Od vynálezu kinematografu, přes bratry Lumierovy až k rozvoji filmového průmyslu, vývoji filmové řeči, filmových technologií, vyprávěcích postupů, konstituce žánrů raného filmu. První filmoví režiséři, anglická brightonská škola, italský historický velkofilm.
2/ Formování a vznik Hollywoodu
Boj o expanzi amerického filmového průmyslu, systém nickelodeonů, nástup dlouhého hraného filmu a hvězdného systému. Ustavování klasického filmového stylu a hollywoodského systému výroby do konce 1. světové války.
3/ Vznik evropských národních kinematografií
Významné období skandinávské kinematografie, Dánsko - umění filmového herectví, Švédsko - charakteristika žánrové a autorské tvorby, Itálie, Velká Británie, Rusko, Francie - rozkvět seriálu, vznik velkých filmových společností).
4/ Vznik Hollywoodu
Klasický hollywoodský studiový systém postavený na hereckých hvězdách, utváření majors a nezávislých, filmová tvorba v Hollywoodu 20. a 30. let, stylové a technologické změny, žánry a významné osobnosti, zahraniční filmaři v Hollywoodu.
5/ Ruská montážní škola 20. let
Společenské a politické okolnosti vzniku, teoretické práce tvůrců montážní školy, forma a styl sovětské montáže, zásadní tvůrci.
6/ Francouzský meziválečný film
Hlavní žánry, změny v postavení francouzských společností v rámci světového trhu, přehled francouzských filmových avantgard (hlavní tvůrci, teoretická východiska, formální rysy - postupy s kamerou, střih, mizanscéna). Význačné tvůrčí osobnosti.
7/ Německý meziválečný film
Fenomén výmarského filmu (historický a kulturní kontext), expresionismus, kammerspiel, nová věcnost, uliční filmy, hlavní tematická východiska, nástin produkčního zázemí, zásadní tvůrci.
8/ Vývoj dokumentárního filmu
Problematika pojetí dokumentárního jako pravdivého v počátcích kinematografie. Klíčové filmové osobnosti Dokumentární produkce jako součást politické propagandy.
9/ Evropský film v období 40. let
Hlavní žánry, stěžejní autoři a díla, umělecké a průmyslové tendence a směry, propaganda, mezinárodní experimentální film.
10/ Americký válečný a poválečný film
Socio-historický kontext. Studená válka v Hollywoodu. Úpadek hollywoodského studiového systému. Cenzura. Klasická hollywoodská tvorba pokračující v tradici. Charakteristika čelních režisérů starší generace. Tvorba evropských exulantů. Krize studiového systému. Vzestup agentů a nezávislých producentů. Formální změny narace a přeměna převažujících žánrů (western, melodrama, muzikál, aj.). Charakteristika předních režisérů nejmladší generace a tvůrců, kteří přicházejí z televizního průmyslu.
11/ Neorealismus a jeho kontext
Historický, společenský a sociální kontext. Definice neorealismu (tematika, hlavní fáze, forma, styl, zakladatelé a další tvůrci; návaznost a vlivy na další filmařské generace; polemika kolem neorealismu). Neorealismus v dalších zemích Evropy mimo Itálii.
12/ Francouzská kinematografie 50. let
Poválečná francouzská filmová kultura (osobnosti, filmové kluby, atp.). Tradice kvality (charakteristika stylu, výrazná díla a hlavní autoři). Noví nezávislí režiséři, pokračování starší generace. Poválečná francouzská filmová teorie.
13/ Poválečná skandinávská kinematografie, poválečný britský film a Latinská Amerika
Situace ve Velké Británii. Britská studia, exportní úspěchy, nástup významných režisérů, problémy ve filmovém průmyslu, literární dědictví a excentričnost. Skandinávské obrození. Latinská Amerika: Argentina, Brazílie a mexická populární kinematografie.
14/ Poválečné kinema
- 1/ Počátky kinematografie
- Literature
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Winter 2016, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2016/UBKTN060