UHVM0042 Dějiny sběratelství I

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2016
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Ing. Jaromír Olšovský, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Ing. Jaromír Olšovský, Ph.D.
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
znalost základních pojmů z dějin umění a sběratelství.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
První blok přednášek v zimním semestru posluchače seznámí s fenoménem sběratelství ve středoevropském kontextu od středověku s jeho důrazem tezaurační a sakrální funkci až po zrození manýristických kunstkomor, kabinetů kuriozit a dalších fenoménů manýristického sběratelství. Fenomén aristokratického sběratelství bude sledován na příkladech české a moravské šlechty (Černínové, Nosticové, Lobkovicové, Lichtenštejnové, Dietrichštejnové ad.) včetně role kulturních faktorů, které určovaly podobu šlechtických obrazových sbírek (např. kavalírské cesty a podoba vzdělání aristokratického sběratele). Bude nastíněna charakteristika jednotlivých šlechtických sběratelů a jejich mecenášská a reprezentační strategie. Zdůrazněna bude role olomouckého biskupa Karla z Liechtensteina-Castelcornu jako zakladatele fenoménu barokního sběratelství na Moravě. Výklad bude doveden až do konce 18. století, kdy začaly vznikat první formy institucionálního sběratelství (Společnost vlasteneckých přátel umění v Praze).
Osnova
  • 1. Středověké thesaury, chrámové pokladnice, významné poklady a klášterní sbírky (např. svatovítský poklad, loretánský poklad na Hradčanech, strahovský poklad; sbírky litoměřického biskupství).
    2. Sběratelství v renesanci a manýrismu, Baldassare Castiglione a jeho Dvořan v kontextu budování uměleckých sbírek, renesanční a manýristické sbírky, sbírky Rudolfa II. v Praze jako příklad manýristického Theatra mundi.
    3. Zrození aristokratického sběratelství v Čechách a na Moravě, podoba vzdělání aristokratických sběratelů, kavalírské cesty, strategie aristokratického mecenášství a reprezentace.
    4. Základní mechanismy a strategie budování aristokratických obrazových sbírek; dobové muzeografické spisy, např. tzv. Neickelius anebo Samuel van Quicchelberg (Quiccheberg).
    5. Černínové a jejich sběratelské a mecenášské aktivity.
    6. Počátky barokního sběratelství na Moravě - olomoucký biskup Karel z Liechtensteina-Castelcornu a jeho obrazová sbírka.
    7. Sběratelství na Moravě II. - Karel Eusebius z Liechtenstena a sběratelská činnost Liechtensteinů na Moravě.
    8. Umělecké sbírky barokních umělců.
    8. Sběratelství Kouniců, Salmů a jejich sbírky na zámku v Rájci nad Svitavou.
    9. Počátky institucionálního sběratelství, Společnost vlasteneckých přátel umění v Praze a její sběratelské aktivity.
Literatura
    doporučená literatura
  • Lubomír Slavíček (ed.),. Artis Pictoriae Amatores. Evropa v zrcadle pražského barokního sběratelství. NG v Praze, 1993. info
  • Dana Stehlíková. Encyklopedie českého zlatnictví, stříbrnictví a klenotnictví. Praha 2003 (jednotlivá hesla o vybraných sbírkách). info
  • Pavel Preiss. Panoráma manýrismu. Kapitoly o umění a kultuře 16. století. Praha 1974. info
  • Lubomír Slavíček. Sobě, umění, přátelům. Kapitoly z dějin sběratelství v Čechách a na Moravě 1650-1939. Brno 2008. info
  • Eliška Fučíková - Beket Bukovinská - Ivan Muchka. Umění na dvoře Rudolfa II. Praha 1988. info
  • Nová encyklopedie českého výtvarného umění I-II. Praha, 1995. info
Metody hodnocení
Známkou
Informace učitele
Úspěšné absolvování zápočtu
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022.