FPF:UIKS055 Rešeršní strategie a informačn - Informace o předmětu
UIKS055 Rešeršní strategie a informační podpora
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2016
- Rozsah
- 1/1/0. 7 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Bc. Jindra Planková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Bc. Jindra Planková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Bc. Jindra Planková, Ph.D.
Ústav informatiky – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Předpoklady
- Úspěšné zvládnutí a ukončení předmětu "Rešeršní strategie a informační podpora".
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Informační a knihovnická studia (program FPF, N7201 InSK)
- Cíle předmětu
- Seznámení s metodami vyhledávání v dialogových informačních rešeršních systémech a službách s důrazem na bibliografické systémy, s metodami základního vyhledávání a s principy tvorby rešeršních strategií. Teorie a praxe rešeršní činnosti (vyhledávání a vyhledávacích metod), praktické zvládnutí přístupu do bází dat vybraných informačních systémů u nás i ve světě včetně typických vyhledávacích systémů pro práci s bázemi dat na CD-ROM a v systémech přístupných na WWW. Zaměření zejména na velké nebo významné databáze v oborech vědy, techniky a ekonomiky univerzálního, polytematického a specializovaného charakteru.
- Osnova
- 1. Úvod do problematiky rešeršní činnosti - vymezení a definování základních pojmů; význam rešeršní činnosti a rešeršních služeb; uživatel, informační specialista, pracoviště přístupu do informačních zdrojů; informační zdroje, způsoby zjišťování, možnosti přístupu a využití v rešeršní činnosti
2. Zásady rešeršní strategie - základní procesy a operace rešeršování; převod uživatelského dotazu do formalizovaného dotazovacího jazyka; variace s dotazem; praktická volba rešeršní strategie pro různé typy dotazů; rešeršní strategie
3. Zpracování výstupních informací - rešerše; ukázky rešeršních výstupů z praktických rešerší; simulovaná online rešerše; zadávání cvičných úkolů
- 1. Úvod do problematiky rešeršní činnosti - vymezení a definování základních pojmů; význam rešeršní činnosti a rešeršních služeb; uživatel, informační specialista, pracoviště přístupu do informačních zdrojů; informační zdroje, způsoby zjišťování, možnosti přístupu a využití v rešeršní činnosti
- Literatura
- doporučená literatura
- Federální úřad pro normalizaci a měření. ČSN ISO 690 BIbliografické citace : obsah, forma a struktura. Praha, 1999. info
- VLASÁK, Rudolf. Světový informační průmysl. Praha, 1999. info
- ATKINS, Helen. The ISI Web of Science - Links and Electronic Journals. 1999. URL info
- PAPÍK, Richard. Trendy v rozvoji informačních služeb. Ústí nad Labem, 1999. info
- I*M Guide. I*M Guide : Information market. 1998. URL info
- PAPÍK, Richard; MICHALÍK, Petr; MICHALÍK, Pavel. Internet - ekonomické, marketingové a finanční aplikace : strategie vyhledávání a prezentace. Praha, 1998. info
- FRANTS, V.I.; SHAPIRO, J.; VOISKUNSKI, V.G. Automated information retrieval. San Diego, 1997. info
- SULLIVAN, Dann. Search Engine Watch. 1996. URL info
- HILDRETH, Ch.R. Online Catalog Design Models : Are we moving in the right direction? 1995. URL info
- CONVEY, J. Online information retrieval. London, 1989. info
- Federální úřad pro normalizaci a měření. ČSN 01 0191 Formální úprava jednorázových bibliografických soupisů. Praha, 1980. info
- MATOUŠOVÁ, M.; VONDRA, J. Referátové časopisy a vybrané informační zdroje z informatiky. Praha, 1980. info
- Federální úřad pro normalizaci a měření. ČSN 01 0198 Formální úprava rešerší. Praha, 1973. info
- Výukové metody
- Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Přednáška s analýzou videozáznamu
Individuální konzultace
Přednáška s ukázkami - Metody hodnocení
- Známkou
Písemná zkouška
Zkouška
Seminární práce - Informace učitele
- Účast na přednáškách, nastudování povinné literatury, zpracování zadaného úkolu a úspěšné zvládnutí písemné či ústní zkoušky.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2016/UIKS055