FPFPGD06 Psychické poruchy v dětství a adolescenci

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2017
Rozsah
Přednáška 8 HOD/SEM. 1 kr. Ukončení: z.
Garance
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Předmět se skládá ze dvou částí, které bude přednášet bolkově certifikovaná lektorka PhDr. Nora Gavendová. Student musí absolvovat obě části. Absolventi obdrží certifikát.
    Účinné terapeutické přístupy k psychickým poruchám v dětském a adolescentním věku
    - 4 hodiny, sobota, 25. 11.
    Psychiatrická onemocnění dětského věku jsou relativně častá, k nejčastějším patří hyperkinetické poruchy a specifické vývojové poruchy školních dovedností, které mají relativně dobrou prognózu. K závažným poruchám s celoživotním trváním patří pervazívní a tikové poruchy a psychotická onemocnění, vznikající v časném věku. Léčba dětských psychiatrických onemocnění vyžaduje multidisciplinární přístup, dopad onemocnění se projevuje ve vzdělávání, zasahuje do sociální oblasti, ovlivňuje profesní a společenské uplatnění pacientů a v závažných případech může vést k invalidizaci. Cílem kurzu je představit možnosti orientační diagnostiky, terapeutických přístupů i konkrétní nabízené profesionální pomoci v rámci ČR, které může pomoci budoucím učitelů získat jistotu v případě nutnosti řešit podobné problémy v rámci své praxe u žáků/studentů.
    Účinné kroky při výchově dětí s poruchami chování a hyperkinetické dítě ve třídě
    - 4 hodiny, úterý 28. 11. 2017
    Cílem kurzu je získat dovednosti při práci s dítětem s poruchami chování, které se v rámci běžných i inkluzívních škol vyskytují téměř běžně a jejichž řešení u mnoha učitelů se buď nehledá, nebo spočívá spíše na intuitivitě učitelů. Cílem kurzu je představit účinné, v praxi ověřené kroky pro práci s dětmi. Studenti se zároveň budou zamýšlet nad problémy, které u nich tato porucha způsobuje v rámci jejich vzděláváni a ve vztahu k jejich sociálnímu prostředí, mezilidských vztazích, integraci do společnosti. Tyto děti jsou nepřizpůsobivé a porušují společenské normy, na jejich rozvoji se podílí mnoho rizikových faktoru, včetně rodinné a školní prostředí dítěte.
Literatura
    povinná literatura
  • Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8. info
  • Šimíčková-Čížková, Jitka. Psychologické aspekty v práci učitele. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzit, 2010. ISBN 978-80-7368-913-1. info
  • Hájková, Vanda a kol. Specifika pro hadicapované klienty služeb cestovního ruchu. Praha: Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, 2006. info
  • LANGER, S. Problémový žák v době dospívání na základní škole a v nižších třídách gymnázia. Hradec Králové: Kotva, 2001. ISBN 80-902210-0-9. info
    doporučená literatura
  • AUGER, M. T., BOUCHARLAT, CH. Učitel a problémový žák : strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-907-0. info
Metody hodnocení
Známkou
Demonstrace dovedností při cvičení
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021.