FPF:FPFVA002 Towards Postmodernity and Afte - Informace o předmětu
FPFVA002 Towards Postmodernity and After
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2017
- Rozsah
- 0/1/0. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Radek Glabazňa, Ph.D., MA (cvičící)
- Garance
- Mgr. Radek Glabazňa, Ph.D., MA
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Angličtina (dvouoborové) (program FPF, N7310 Filo)
- Angličtina (jednooborové) (program FPF, N7310 Filo) (2)
- Archeologie (program FPF, N7109 Arch)
- Audiovizuální tvorba (program FPF, N8203 DrUm)
- Historie (program FPF, N7105 HiVe)
- Historie-muzeologie (program FPF, N7105 HiVe)
- Informační a knihovnická studia (program FPF, N7201 InSK) (2)
- Informatika a výpočetní technika (program FPF, N1801 Inf)
- Knihovnictví se zaměřením na veřejné knihovny komunitního typu (program FPF, N7201 InSK) (2)
- Kulturní dědictví v regionální praxi (program FPF, N7106 HiSt)
- Kulturní dějiny (program FPF, N7105 HiVe)
- Němčina (dvouoborové) (program FPF, N7310 Filo)
- Němčina (jednooborové) (program FPF, N7310 Filo) (2)
- Ochrana kulturního dědictví (program FPF, N7105 HiVe)
- Počítačová fyzika (program FPF, N1701 Fyz)
- Teoretická fyzika (program FPF, N1701 Fyz)
- Učitelství němčiny pro střední školy (program FPF, N7504 UcSS)
- Učitelství - společný základ pro navazující studium (program FPF, N7504 UcSS)
- Cíle předmětu
- The aim of the course is to introduce, debate and challenge the notion of the 'postmodern' both in its incarnation as 'postmodernity', denoting recent history's general social, economic and political orders, and 'postmodernism', understood as a set of particularized artistic, philosophical and cultural modes adopted in the historical period of 'postmodernity'. The students will be exposed to the complexity of 'postmodernism' and 'postmodernity' via a variety of texts, from philosophical and political writings to postmodernist fiction, music and cinema. These will be extensively discussed in the seminars. On completion of the course, which will take the form of an independent critical essay, the students will ideally have a confident grasp of the various philosophical, social, political and cultural practices to which the notion of the 'postmodern' has been put.
- Osnova
- 1. Before Postmodernity: The Frankfurt School of Thought (example: Theodor Adorno, Walter Benjamin)
2. Philosophy of Postmodernism I (example: Jean-Francois Lyotard)
3. Philosophy of Postmodernism II (example: Jurgen Habermas)
4. Postmodern music (example: Philip Glass)
5. Postmodernism and politics I (example: Fredric Jameson)
6. Postmodernism and politics II (example: David Harvey)
7. Postmodern lifestyles (example: Jean Baudrillard)
8. Postmodern cinema (example: David Lynch)
9. Postmodernism and literature I (example: Linda Hutcheon)
10. Postmodernism and literature II (example: Donald Barthelme)
11. Postmodernism and popular culture (example: Ian Chambers, David Bowie)
12. After Postmodernity: Criticism (example: Terry Eagleton)
- 1. Before Postmodernity: The Frankfurt School of Thought (example: Theodor Adorno, Walter Benjamin)
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- https://elearning.fpf.slu.cz/course/view.php?id=421
" 70% attendance in classes
" active participation in discussions
" critical essay of 4-5 pages debating a chosen aspect of postmodernity
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2017/FPFVA002