FPF:FPFVA003 Historical Memory, National Fr - Informace o předmětu
FPFVA003 Historical Memory, National Frames and Beyond in Central and Eastern Europe
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2017
- Rozsah
- 0/1/0. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Krisztina Rábai, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Krisztina Rábai, Ph.D.
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Angličtina (dvouoborové) (program FPF, N7310 Filo)
- Angličtina (jednooborové) (program FPF, N7310 Filo) (2)
- Archeologie (program FPF, N7109 Arch)
- Audiovizuální tvorba (program FPF, N8203 DrUm)
- Historie (program FPF, N7105 HiVe)
- Historie-muzeologie (program FPF, N7105 HiVe)
- Informační a knihovnická studia (program FPF, N7201 InSK) (2)
- Informatika a výpočetní technika (program FPF, N1801 Inf)
- Knihovnictví se zaměřením na veřejné knihovny komunitního typu (program FPF, N7201 InSK) (2)
- Kulturní dědictví v regionální praxi (program FPF, N7106 HiSt)
- Kulturní dějiny (program FPF, N7105 HiVe)
- Němčina (dvouoborové) (program FPF, N7310 Filo)
- Němčina (jednooborové) (program FPF, N7310 Filo) (2)
- Ochrana kulturního dědictví (program FPF, N7105 HiVe)
- Počítačová fyzika (program FPF, N1701 Fyz)
- Teoretická fyzika (program FPF, N1701 Fyz)
- Učitelství němčiny pro střední školy (program FPF, N7504 UcSS)
- Učitelství - společný základ pro navazující studium (program FPF, N7504 UcSS)
- Cíle předmětu
- The seminar will explore the field of historical memory studies. It is designed as transnational and comparativist. It will critically examine both the dominant and subversive versions of national histories in Central and Eastern Europe. The aim is to expose and analyse these clashing and competing national master-narratives and to make students aware that they tended to exclude the people on broad social margins and their understanding of history. We will therefore ask who might have been relegated from the official memory. The seminar will stregthen students' competences in working with analytical categories of difference (such as gender, class, religion, ethnicity, and generation) in order to foster their ability to think beyond national frames and to critically analyse Central and Eastern European societies and cultures, their past, present and historical memories. While the first part of the course will introduce historical memory and its national frames as discussed in current historiography, the second part will analyse selected narratives of early modern Central Europe employing various categories of difference.
- Osnova
- Session 1. Introduction
Session 2. Historical Memory and Historical Amnesia
Session 3: National Frames of History
Session 4: Historians and "National Interests"
Session 5: Challenging traditional national historiographies I
Session 6: Challenging traditional national historiographies II
Session 7: Challenging traditional national historiographies III
Session 8-9: Conflicting Historical Narratives of Early Modern Period I
Session 10-11: Conflicting Historical Narratives of Early Modern Period II
Session 12-13: Conflicting Historical Narratives of Early Modern Period III
Session 14: Conclusion
- Session 1. Introduction
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- " 70% attendance in classes
" active participation in discussion
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2017/FPFVA003