ITFF0125 Fotografická interpretace architektury

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2017
Rozsah
Přednáška 20 HOD/SEM, Cvičení 40 HOD/SEM. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. MgA. Pavel Mára (přednášející)
doc. MgA. Pavel Mára (cvičící)
Garance
doc. MgA. Pavel Mára
Institut tvůrčí fotografie – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Posluchač si může vybrat jeden z uvedených interpretačních stylů (užitý nebo volný) a ten ve své práci osobitě rozvést, nebo hledat nové netradiční subjektivní polohy, např. ve stylu "nové topografie". Technika fotografie je individuální, závisející na záměru autora a logice zadání (prioritně velký formát přístroje pro čisté architektonické záznamy, digitální aparát pro experiment apod.).
Osnova
  • Fotografi i architektury můžeme z hlediska stylu práce i zaměření rozdělit na čtyři základní interpretační polohy:
    Klasická fotografie architektury
    Záměrem klasické fotografi e architektury je s veškerou řemeslnou dovedností včetně respektu k perspektivním principům, osvětlení, kompozici apod. zobrazit co nejvýstižněji, objektivně a zároveň i reprezentativně podobu architektonicky významné stavby.
    Fotografi e architektury jako dobový dokument
    Druhým způsobem interpretace architektury je její dobový dokument s realistickým záznamem, zachycující i kontext signifi kantních reálií, například okolo stavby stojících aut či chodců, elektrických stožárů apod. Fotografi e se přibližují dokumentárnímu záznamu, zdůrazňujícímu dobové souvislosti, ovšem nic nepostrádající z technické i výtvarné úrovně předchozího stylu.
    Subjektivní interpretace architektury
    Subjektivní interpretace architektury je třetím přístupem, který má aspiraci architekturu výtvarně "uchopit" a vystihnout její stavební princip. Tato poloha usiluje o "pochopení" či "procítění" hmoty, tektoniky, rytmu či osvětlení stavby a stává se často originálním vyjádřením ve výtvarném stylu.
    Autorská interpretace-volná fotografie
    Poslední výrazně autorskou interpretací je de facto volná fotografi e. Prezentace architektury zde není prioritním motivem, ale je například prostředkem k vyjádření subjektivních pocitů spojených s vnímáním fotografované stavby.
Literatura
    doporučená literatura
  • Anděl, J. Nová vize. Avantgardní architektura v avantgardní fotografi i: Československo 1918-1938. Slovart, 2005. info
  • Birgus, V. Česká fotografická avantgarda. KANT, Praha, 1999. info
  • Bárta, J. a kolektiv. Letem českým světem. Studio JB, 1999. info
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2007, léto 2008, léto 2009, zima 2009, léto 2010, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019, léto 2020.