FPF:UBKKT017 Management Technigues - Course Information
UBKKT017 Management Technigues
Faculty of Philosophy and Science in OpavaWinter 2017
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Bc. Denisa Illíková (lecturer)
Bc. Denisa Illíková (seminar tutor) - Guaranteed by
- Bc. Denisa Illíková
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Prerequisites (in Czech)
- Úspěšné absolvování předmětu Organizace veřejných knihoven komunitního typu 1,2. Studium odborné literatury a tisku.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Library science with the focus on public libraries of the community type (programme FPF, N7201 InSK)
- Course objectives
- Managerial techniques are available as the discipline easily following the subjects of Organization of public libraries of community type 1 and 2. The block of lectures is focused to connetion with theoretical knowledge of Library Management, while it provides to students possibility of initiation with the basic necessary managerial skills, which could be used in managerial practice with personnel during concrete situations.
- Syllabus
- Management
Managers and their environment
Structure of management
Management skills
Marketing
Fundraising
- Management
- Literature
- required literature
- DI KAMP. Manažer 21. století. info
- ADAIR,J. Vytváření efektivních týmů. Praha : Management Press, 1994. 199 s. ISBN 80-85603-70-5. info
- FOBEROVÁ, Libuše. Manažerské techniky. Opava, 2011. info
- FOBEROVÁ, Libuše. Management v knihovnách. Brno, 2009. info
- FOBEROVÁ, Libuše. Sociální konflikty (mobbing, bossing, staffing) se knihovnám nevyhýbají. Praha, 2009. info
- FOBEROVÁ, Libuše. Public relations (PR) v knihovnách neznamená jen novinový článek. Havlíčkův Brod, 2008. URL info
- FOBEROVÁ, Libuše. Specifika managementu knihoven. Havlíčkův Brod, 2008. URL info
- KOLAJOVÁ, L. Týmová spolupráce. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1764-6. info
- HAYES, N. Psychologie týmové práce. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-983-6. info
- JAROŠOVÁ, E. a kol. Trénink sociálních a manažerských dovedností. Praha: Management Press, 2005. ISBN 80-7261-135-6. info
- 1.DONNELLY, jr. James H.; GIBSON, James L.; IVANCEVICH, John, M. Management. Praha, 2004. info
- KRÜGER, W. Vedení týmů. Jak sestavit, organizovat a povzbuzovat pracovní tým. Praha : Grada Publishing, a.s., 2004. ISBN 80-247-0780-2. info
- BĚLOHLÁVEK, F. Desatero manažera. Praha: Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-873-2. info
- BAY, R. H. Účinné vedení týmu. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 2000. ISBN 80-247-9068-8. info
- KUCHYŇKA, Z. Organizování a řízení týmové činnosti. Praha : Institut moderního průmyslu, 1992. ISBN 80-85021-03-X. info
- recommended literature
- FOBEROVÁ, Libuše a BLÁHOVÁ, Drahomíra. Mapa možných budoucností veřejných knihoven. Opava, 2012. ISBN 978-80-7365-335-4. info
- FOBEROVÁ, Libuše. Trend ve službách: management kvality. 2010. URL info
- MEDLÍKOVÁ, O. Jak řešit konflikty s podřízenými. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1732-6. info
- TRINKEWITZ, Z. Management v Česku - iluze a realita. Zeleneč : Profess Consulting, 2007. ISBN 978-80-7259-056-8. info
- PLAMÍNEK, J. Vedení porad. Jak dosáhnout maximálního výsledku s minimem lidí, času a energie. Praha : Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2073-9. info
- URBAN, J. Byznys je o lidech. Praha, 2006. info
- VODÁČEK, L., VODÁČKOVÁ, O. Moderní management v teorii a praxi. Praha : Management Press, s.r.o., 2006. ISBN 80-7261-143-7. info
- ZIELKE, Ch. Nejčastější chyby manažerů a jak se jim vyhnout. Praha : Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1815-4. info
- WIEKE, T. Porady a jednání. Jak se prosadit a dosáhnout svých cílů. Praha : Grada Publishing, 1. vyd., 2006. ISBN 80-247-1686-0. info
- ŠULEŘ, O. Manažerské techniky III. Olomouc : Rubico, 2003. ISBN 80-85839-87-3. info
- ŠULEŘ, O. Zvládáte své manažerské role? Praha : Computer Press, 2002. ISBN 80-7226-702-7. info
- REKTOŘÍK, J. a kol. Organizace neziskového sektoru. Základy ekonomiky, teorie a řízení. Praha: Ekopress, 2001. ISBN 80-86119-41-6. info
- SMITH, J. Jak zvyšovat produktivitu týmu : příklady a cvičení. Praha : Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-359-5. info
- MURPHY, Emmett C. Jste dobrý šéf? Praha : Computer Press, 1999. ISBN 80-7226-183-5. info
- LITTAUEROVÁ, F. Osobnosti plus. Jak porozumět druhým porozuměním sobě samým. Praha : Medium, 1997. ISBN 80-86095-00-2. info
- 2.SAKÁLOVA, E. Knižničný manažment. Bratislava : Slovenská technická knižnica, 1995. ISBN 80-85165-56-2. info
- ROBSON, M. Skupinové řešení problémů. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85865-32-7. info
- NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie osobnosti. Praha: Management Press, 1993. ISBN 80-85603-34-9. info
- Teaching methods
- Lecturing
- Assessment methods
- Grade
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Teacher's information
- Minimum 75 % attendance, active seminary collaboration.
Understanding and active making up the subject matter, ability of reasoning and application of enlisted knowledge. Subject finishes by credit, which is given after odevzdání a uznání seminární práce. There will be TWO CREDIT TERMS ONLY: regular one in the credit week and amendatory one on the beginning of exam period. No more terms are provided. Students will obtain the detail information on the beginning of semestre.
Scholarly texts, submitting tasks by means of mutual students´ e-mail address and mailing resulted works to lecturer by means of e-mail, communication with lecturer via e-mail, consultation hours, personal consultations with lecturer.
- Enrolment Statistics (Winter 2017, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2017/UBKKT017