FPF:UBKKT302 Library and Information Servic - Course Information
UBKKT302 Library and Information Services and Users
Faculty of Philosophy and Science in OpavaWinter 2017
- Extent and Intensity
- 0/0. 0 credit(s). Type of Completion: -.
- Guaranteed by
- Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Library science with the focus on public libraries of the community type (programme FPF, N7201 InSK)
- Syllabus (in Czech)
- Metodika práce s dětským čtenářem - Psychologie čtenáře; pedagogické principy a didaktické zásady při práci s dětmi a mládeží; metody působení na čtenáře a formy práce se čtenářem; věkové zvláštnosti dětí a mládeže (ontogeneze dítěte, typy učení a rozvíjení aktivit dítěte).
Dětské čtenářství - Čtenářství; čtení a četba, účinky a působení četby; výzkumy čtenářství; české a zahraniční projekty na podporu dětského čtenářství.
Služby pro tělesně a smyslově handicapované uživatele - charakteristika znevýhodnění; stupeň socializace, integrace a inkluze; specifické služby ve veřejných knihovnách; možnosti komunitně orientované knihovny.
Služby pro mentálně handicapované a sociálně znevýhodněné uživatele - charakteristika znevýhodnění; stupeň socializace, integrace a inkluze; specifické služby ve veřejných knihovnách; možnosti komunitně orientované knihovny.
Typologie rešeršních strategií a rešerší - Terminologie a obsahový význam pojmů rešeršní strategie, rešerše, rešeršní služby. Kategorizace rešeršních postupů. Rešeršní strategie v širším smyslu, tj. včetně strategie výběru informačního zdroje. Rešeršní strategie v užším smyslu (strategie stavebních kamenů, rostoucí perly aj.). Kategorizace rešerší podle účelu a výstupních parametrů (např. bibliografická, faktografická).
Typologie informačních zdrojů pro podporu vědy a výzkumu - Terminologie spojená s výrazem "informační zdroj". Informační zdroje tuzemské pro VaV a informační zdroje zahraniční. Jejich charakteristika a smysl používání v ČR i v zahraničí. Informační zdroj versus elektronický informační zdroj.
Hodnocení relevance a pertinence - Terminologické a definiční vymezení pojmů relevance, pertinence, úplnost, přesnost. Metody hodnocení relevance a pertinence. Matematická vyjádření vztahující se k pojmům. Vztah k pojmům jako rešeršní požadavek, rešeršní dotaz a informační potřeba.
Přidané hodnoty rešeršních strategií, rešeršních služeb a jejich výsledků - Intelektuální a strojové přidané hodnoty k rešeršním strategiím a rešeršním službám. Metody studijně-rozborové činnosti. Nadstavby nad datovými rešeršními výstupy. Přidané hodnoty po jednotlivé typy uživatelů a uživatelských skupin.
Strategie digitalizace písemného kulturního dědictví - terminologické vymezení; digitální knihovny a Europeana; příklady digitálních knihoven u nás a ve světě.
Digitalizace jako technologický proces - metadata; věrnost podání kopírované informace; trvanlivost informačních nosičů; dekódovací proces; standardy; výroba digitálního dokumentu.
- Metodika práce s dětským čtenářem - Psychologie čtenáře; pedagogické principy a didaktické zásady při práci s dětmi a mládeží; metody působení na čtenáře a formy práce se čtenářem; věkové zvláštnosti dětí a mládeže (ontogeneze dítěte, typy učení a rozvíjení aktivit dítěte).
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Winter 2017, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2017/UBKKT302