UCJNUK22 Testování a zkoušení ve výuce cizích jazyků

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2017
Rozsah
0/8/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s evaluací výuky a žáků, autoevaluací, plánováním, průběhem a vyhodnocováním testů a zkoušek z cizích jazyků. Posluchači se naučí vytvářet různé druhy testů a testovacích baterií a vyhodnocovat je tak, aby byl zajištěn optimální průběh učení. Poznají zásady tvorby jazykových testů, jejich provádění a vyhodnocování. Pro přípravu ústních zkoušek se studenti naučí pracovat s otázkami, hodnotit a klasifikovat výkony žáků. Seznámení se s metodami vědeckého výzkumu v oblasti testování je přípravou pro případnou vlastní badatelskou činnost studentů. Posluchači se v praktických cvičeních naučí tvořit, opravovat testy a vyhodnocovat jejich výsledky, vést zkoušky a hodnotit výkony respondentů, vést záznamy a orientovat se ve statistickém zpracování výsledků. Sylabus: 1. Zkoušení a testování, definice, funkce 2. Typy hodnocení a testování 3. Kritéria testů a zkoušek 4. Typologie testových otázek 5. Cíle výuky a obsah testů 6. Testování a hodnocení čtení s porozuměním 7. Testování a hodnocení poslechu s porozuměním 8. Testování a hodnocení ústního projevu 9. Testování a hodnocení písemného projevu 10. Didaktický test řečových dovedností 11. Testování gramatiky 12. Testování slovní zásoby Literatura: Bausch, K.-R. / Krumm, H-J.: Handbuch Fremdsprachenunterricht. 4. Aufl. Tübingen: Francke Verlag, 2005. Bolton, S.: Probleme der Leistungsmessung. Lernfortschrittests in der Grundstufe. Berlin/München: Langenscheidt, Dinsel, S.: Fit fürs Zertifikat Deutsch : Hörtexte. München: Max Hueber, 2000. Gick, C.: Zertifikat Deutsch: Trainingsmaterial für Prüfer zum schriftlichen Ausdruck, Berlin: Langenscheidt, 2000. Gick, C.: Zertifikat Deutsch: Der schnelle Weg: das Programm für die Prüfungsvorbereitung. Übungen. Berlin: Langenscheidt, 2000. Krause, W.-D.: Testen und Bewerten kommunikativer Leistungen im Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2002. Reimann, M.: Zertifikat Deutsch. München: Goethe Institut, 2004. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002.
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Vypracování vlastního testu pro hodnocení jazykové úrovně podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky, včetně jeho hodnocení
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022.