FPF:FPFPGD06 Psych. poruchy v dětství a ado - Informace o předmětu
FPFPGD06 Psychické poruchy v dětství a adolescenci
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2018
- Rozsah
- Přednáška 8 HOD/SEM. 1 kr. Ukončení: z.
- Garance
- Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství angličtiny pro střední školy (program FPF, N7504 UcSS)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FPF, N7504 UcSS)
- Učitelství dějepisu pro střední školy (program FPF, N7504 UcSS)
- Učitelství němčiny pro střední školy (program FPF, N7504 UcSS)
- Osnova
- Předmět se skládá ze dvou částí, které bude přednášet bolkově certifikovaná lektorka PhDr. Nora Gavendová. Student musí absolvovat obě části. Absolventi obdrží certifikát.
Účinné terapeutické přístupy k psychickým poruchám v dětském a adolescentním věku
- 4 hodiny, sobota, 25. 11.
Psychiatrická onemocnění dětského věku jsou relativně častá, k nejčastějším patří hyperkinetické poruchy a specifické vývojové poruchy školních dovedností, které mají relativně dobrou prognózu. K závažným poruchám s celoživotním trváním patří pervazívní a tikové poruchy a psychotická onemocnění, vznikající v časném věku. Léčba dětských psychiatrických onemocnění vyžaduje multidisciplinární přístup, dopad onemocnění se projevuje ve vzdělávání, zasahuje do sociální oblasti, ovlivňuje profesní a společenské uplatnění pacientů a v závažných případech může vést k invalidizaci. Cílem kurzu je představit možnosti orientační diagnostiky, terapeutických přístupů i konkrétní nabízené profesionální pomoci v rámci ČR, které může pomoci budoucím učitelů získat jistotu v případě nutnosti řešit podobné problémy v rámci své praxe u žáků/studentů.
Účinné kroky při výchově dětí s poruchami chování a hyperkinetické dítě ve třídě
- 4 hodiny, úterý 28. 11. 2017
Cílem kurzu je získat dovednosti při práci s dítětem s poruchami chování, které se v rámci běžných i inkluzívních škol vyskytují téměř běžně a jejichž řešení u mnoha učitelů se buď nehledá, nebo spočívá spíše na intuitivitě učitelů. Cílem kurzu je představit účinné, v praxi ověřené kroky pro práci s dětmi. Studenti se zároveň budou zamýšlet nad problémy, které u nich tato porucha způsobuje v rámci jejich vzděláváni a ve vztahu k jejich sociálnímu prostředí, mezilidských vztazích, integraci do společnosti. Tyto děti jsou nepřizpůsobivé a porušují společenské normy, na jejich rozvoji se podílí mnoho rizikových faktoru, včetně rodinné a školní prostředí dítěte.
- Předmět se skládá ze dvou částí, které bude přednášet bolkově certifikovaná lektorka PhDr. Nora Gavendová. Student musí absolvovat obě části. Absolventi obdrží certifikát.
- Literatura
- povinná literatura
- Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8. info
- Šimíčková-Čížková, Jitka. Psychologické aspekty v práci učitele. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzit, 2010. ISBN 978-80-7368-913-1. info
- Hájková, Vanda a kol. Specifika pro hadicapované klienty služeb cestovního ruchu. Praha: Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, 2006. info
- LANGER, S. Problémový žák v době dospívání na základní škole a v nižších třídách gymnázia. Hradec Králové: Kotva, 2001. ISBN 80-902210-0-9. info
- doporučená literatura
- AUGER, M. T., BOUCHARLAT, CH. Učitel a problémový žák : strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-907-0. info
- Metody hodnocení
- Známkou
Demonstrace dovedností při cvičení - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2018/FPFPGD06