UBKKN302 Knihovnické a informační služby

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2018
Rozsah
0/0. 0 kr. Ukončení: -.
Garance
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Vymezení pojmu Informační gramotnost - Historický vývoj pojmu IG, Současné vymezení IG, IG v praxi vzdělávacích institucí v ČR, Struktura a obsah kurzů IG a specifika vzdělávacích aktivit v souvislosti s cílovou skupinou uživatelů (kurzy IG pro ZŠ, SŠ, VŠ, kurzu IG pro veřejnost).
    Zdroje informací - Informační prameny, Primární, sekundární a terciární zdroje, Bibliografie, Informační instituce, Informační požadavek, Vyhledávání v elektronických informačních zdrojích (typologie zdrojů a současné nástroje pro jejich prohledávání: volné zdroje, licencované zdroje, databáze, katalogy, oborové brány, digitální knihovny).
    Metody a nástroje pro vyhledávání informací - Informační požadavek, definování problému, klíčová slova, zužování a rozšiřování tématu, volba vhodného zdroje a nástroje pro vyhledávání, Booleovské a proximitní operátory, rešeršní strategie, vyhledávání informací na internetu - vyhledavače, metavyhledavače, předmětové katalogy.
    Informační chování - vymezení informačního chování, modely informačního chování, klasifikace informačních potřeb, faktory ovlivňující uspokojování informačních potřeb, informační bariéry, informační propast, informační hygiena, technostres, informační ekologie, efektivní práce s informacemi, negativní dopady práce s informacemi a jejich řešení.
    Výchova vzdělávání v knihovně - pedagogika, andragogika, gerontagogika; aplikace pedagogických principů a didaktických zásad v práci knihovníka; bibliopedagogika, bibliopsychologie a biblioterapie.
    Formování uživatelské a čtenářské kompetence - čtenář a uživatel informací; kompetence a gramotnost; knihovnicko-informatická výchova; metody individuální
    a skupinové práce se čtenáři.
    Veřejné knihovnické a informační služby - legislativní vymezení, Standard pro dobrou knihovnu. Směrnice IFLA/UNESCO pro veřejné knihovny. Typologie a kategorizace uživatelů ve veřejné knihovně. Druhové a typové členění knihovnických a informačních služeb. Současné trendy rozvoje knihovnictví.
    Public relations - výklad pojmu, nástroje PR. Význam vztahů s veřejností a se zřizovateli. Firemní design a kultura. Komunikační strategie.
    Automatizované informační systémy - vymezení pojmů data, databáze, datové typy, konceptuální model IS, databázové modely, ER diagramy, architektura databázových systémů, Systém řízení báze dat, aplikační úloha.
    Podnikové informační systémy - prvky IS, typy IS (transakční, manažerské, expertní, systémy pro podporu rozhodování, podnikové, dokumentografické a faktografické systémy) a jejich využití v organizacích, dělení IS dle jejich vztahu k systému
    řízení.
    Vnímání uměleckého literárního díla - pojem literatura; literární umělecké dílo a jeho struktura; proces recepce literárního díla; základní estetické kategorie.
    Literární komunikace - literatura a komunikace; vztah autor - dílo - čtenář; čtení a četba; čtenářství jako projev osobnosti; psychologické a sociální účinky četby.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2008, léto 2009, zima 2009, léto 2010, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, zima 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020.