FPF:UCJNNK22 Moderní formy výuky cizího jaz - Informace o předmětu
UCJNNK22 Moderní formy výuky cizího jazyka
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2018
- Rozsah
- 0/8/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Němčina (jednooborové) (program FPF, N7310 Filo)
- Cíle předmětu
- Studenti se seznámí s otázkami interakcí ve vyučování cizích jazyků. Naučí se organizovat vyučovací jednotku tak, aby brali ohled na individuální zvláštnosti žáků, aplikovali diferencovaný přístup a plánovali výuku, aby byla co nejefektivnější a žáci účelně využívali čas ve vyučování i při domácí přípravě. Práci ve skupinách budou organizovat tak, aby se do ní zapojili všichni žáci. Posluchači se seznámí se strategiemi a technikami učení v různých typech sociálních interakcí v cizojazyčné výuce. Naučí se také aplikovat různé sociální formy ve výuce: vést rozhovor, diskusi, moderovat aktivity, hodnotit výkony respondentů, řešit konflikty ve třídě apod. Pro zlepšení interakcí se naučí využívat různé formy pozorování, provádět záznamy a uplatňovat je. Při výuce cizího jazyka se naučí zohledňovat mezipředmětové vztahy. Posluchači získají nezbytné dovednosti potřebné pro sestavení a vedení jazykového portfolia. Sylabus: 1. Interakce a aktivizace žáků 2. Metody kritického myšlení 1 3. Metody kritického myšlení 2 4. Autonomie žáků, strategie učení cizím jazykům 5. Vnitřní diferenciace ve výuce cizího jazyka 6. Skupinová práce 7. Gruppenpuzzle 8. Činnostně zaměřená výuka cizího jazyka 9. Projektová výuka 10. Průřezová témata 11. Planspiel 12. Různé formy diskuze Literatura: Bausch, K.-R. / Krumm, H-J.: Handbuch Fremdsprachenunterricht. 4. Aufl. Tübingen: Francke Verlag, 2005. Bimmel, P./Rampillon: Lernerautonomie und Lernstrategien. Berlin: Langenscheidt, 2000. Dömischova, I.: Projektová výuka: moderní strategie vzdělávání v České republice a německy mluvících zemích. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. Funk, H.: Deutsch lehren lernen Aufgaben, Übungen, Interaktion. Berlin: Klett/Langenscheidt, 2014. Hallet, W. / Königs, F. G. (Hrsg.): Handbuch Fremdsprachendidaktik. Seelze-Velber: Kallmeyer, 2010. König, D.: Warming-up in Seminar und Training: Übungen und Projekte zur Unterstützung von Lernprozessen. Weinheim: Beltz, 2004. Schwerdtfeger, I. C.: Gruppenarbeit und innere Differenzierung. Berlin/München: Langenscheidt, 2001. Vopel, K. W.: Interaktionsspiele für Jugendliche. Salzhausen: iskopress, 2006.
- Osnova
- 1. Interakce a aktivizace žáků
2. Metody kritického myšlení I.
3. Metody kritického myšlení II.
4. Autonomie, strategie
5. Vnitřní diferenciace
6. Skupinová práce
7. Gruppenpuzzle
8. Činnostně zaměřená výuka
9. Průřezová témata
10. Planspiel
11. Diskuze
12. Projekt
- 1. Interakce a aktivizace žáků
- Literatura
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Informace učitele
- Návod na individuální studium poskytnou jednak úvodní konzultace, dále pak distanční opora k tomuto předmětu, obsahující konkrétní úkoly pro samostatnou práci včetně kontrolních otázek a v neposlední řadě odkazy na doporučenou studijní literaturu.
Praktické zvládnutí látky probírané na přednáškách doloží studenti na základě písemného vypracování vybraných úloh v distanční opoře, označených zkratkou SA. - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2018/UCJNNK22