UCJNP026 Didaktika němčiny 1

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2018
Rozsah
Seminář 9 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se zabývá historickým vývojem metod ve výuce cizích jazyků, jejich přednostmi a nedostatky a se současným stavem v této oblasti. Studenti se seznámí s plánováním výuky, různými organizačními formami při výuce cizích jazyků, s hodnocením pokroku a chyb při výuce. Naučí se, jak zprostředkovat žákům různými postupy jednotlivé jazykové dovednosti v rámci komunikační kompetence, včetně dostatečné úrovně gramatiky, fonetiky, slovní zásoby a pravopisu. Součástí moderní metody výuky jazyků je práce s učebnicemi a texty a výuka reálií cílové země.
Osnova

  • 1. Einführung, Terminologie
    2. Ziele und Phasen des Deutschunterrichts
    3. Planen und Evaluieren
    4. Interaktion und Sozialformen
    5. Unterrichtsmittel und Medien
    6. Unterrichtsbeobachtung und Analyse
    7. Leistungsmessung
    8. Lerntechniken und Lernstrategien
    9. Methoden des Fremdsprachenunterrichts 1
    10. Methoden des Fremdsprachenunterrichts 1
    11. Methoden des Fremdsprachenunterrichts 2
    12. Lehrwerkanalyse
Literatura
    doporučená literatura
  • Janíková, V. / Michels-McGovern, M. Aspekte des Hochschulfachs Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache im Überblick. Brno: Masarykova univerzita, 2000. info
  • Kilian,V. Deutsch als Zweitsprache in der Erwachsenenbildung. Berlin/ München: Langenscheidt, 1995. info
  • Heyd, G. Deutsch lernen. Frankfurt am Main: Diesterweg, 1991. info
  • Zajícová, P. Didaktik der Fremdsprache Deutsch: Einführung in die Fachdidaktik des Deutschen als Fremdsprache. Ostrava: Ostravská univerzita, 2002. info
  • Glaboniat, M. / Müller, M. / Schmitz, H. / Rusch, P. / Wertensch. Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: lernen, lehren, beurteilen. Berlin/München: Langenscheidt, 1996. info
  • Bausch, K-R. / Christ, H. / Krumm, H-J. Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen/Basel: Francke Verlag, 1989. info
  • Neuner, G. / Hunfeld, H. Methoden des fremdprachlichen Unterrichts. Berlin/München:. info
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. info
  • Neuner, G. Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht. Berlin/München:. info
  • Jung, L. 99 Stichwörter zum Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Hueber. Ismaning 2001. info
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Vypracování písemné přípravy na vyučovací jednotku německého jazyka s využitím komunikativních metod výuky.
Návod na individuální studium poskytne distanční opora k tomuto předmětu, obsahující konkrétní úkoly pro samostatnou práci včetně kontrolních otázek a odkazy na doporučenou studijní literaturu. Studenti vypracují písemnou přípravu k výuce německého jazyka z vybrané moderní učebnice podle zásad současné didaktiky cizích jazyků. Ústní zkouška ověřuje znalost teorie podle zadání katalogu otázek.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.