UBKTV110 Masová komunikace

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2019
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Bc. Michal Novotný (přednášející)
Mgr. Bc. Michal Novotný (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Eva Höflerová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh
každý sudý čtvrtek 18:05–19:40 D2
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UBKTV110/A: každý sudý čtvrtek 19:45–21:20 D2, M. Novotný
Předpoklady
TYP_STUDIA(B)
Dobrá orientace v médiích, jež jsou nositeli masové komunikace.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Masová komunikace pomůže studentům lépe se orientovat v současném mediálním a informačním prostředí. Budou seznámeni se základními teoretickými pojmy, moderními trendy. Teoretické znalosti si ověří v praxi.
Osnova
  • I. ZÁKLADNÍ POJMY
    definice pojmu masová komunikace, význam masových médií, komunikační média
    masa a masové publikum, modely masové komunikace
    schémata v toku informací, informační věk, postmodernismus
    II. DRUHY MÉDIÍ A JEJICH NÁSTROJE
    tištěná média (kniha, press)
    elektronická média (film, broadcasting, paměťová média, starší média, internet)
    komparace nejvýznamnějších médií
    III. MEDIÁLNI ŽÁNRY A FORMÁTY, MEDIÁLNÍ STRUKTURA
    žánr a formát, mediální formát a logika
    svoboda, rovnost a rozmanitost médií; objektivita a informační kvalita
    morálka a komercionalizace
    bulvarizace
    IV. MODERNÍ PROSTŘEDKY MASOVÉ KOMUNIKACE
    internet (definice a charakteristika, historie, znaky komunikace na internetu, základní služby)
    online zpravodajství versus tištěné zpravodajství
    multimediální charakter zpravodajství
    sociální sítě (twitter, facebook)
Literatura
    povinná literatura
  • Bednář, Vojtěch. Internetová publicistika. Praha : Grada, 2011. info
  • OSVALDOVÁ, Barbora a spol. Žurnalistika v informační společnosti: digitalizace a internetizace žurnalistiky : Proměny a perspektivy žurnalistiky v epoše digitálních médií teoreticky i prakticky. Praha : Univerzita Karlova, 2009. info
  • MCQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2002. info
    doporučená literatura
  • KONČELÍK, Jakub; VEČEŘA, Pavel; ORSÁG, Petr. Dějiny českých médií 20. století. Praha : Portál, 2010. info
  • OSVALDOVÁ, B. a spol. Encyklopedie praktické žurnalistiky. Praha, Libri, 1999. info
  • KÖPPLOVÁ, Barbara; KÖPPL, Ladislav. Dějiny světové žurnalistky I. Praha : Vydavatelství a nakladatelství Novinář, 1989. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s analýzou videozáznamu
Individuální konzultace
Studijní praxe
Metody hodnocení
Zápočet
Informace učitele
Zpracování a prezentování seminárního úkolu
Závěrečná práce (znalost teorie + praktický úkol)
Docházka (minimálně 80 %)
Aktivní účast na seminářích
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2020, zima 2021, zima 2022.