FPF:UCJNP019 Introduction into didactics - Course Information
UCJNP019 Introduction into didactics
Faculty of Philosophy and Science in OpavaWinter 2019
- Extent and Intensity
- 0/0/8. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Timetable of Seminar Groups
- UCJNP019/A: Fri 8:05–13:00 PrPed, K. Janiš
UCJNP019/B: Fri 8:05–9:40 PrPed, K. Janiš - Prerequisites (in Czech)
- TYP_STUDIA(B)
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- German for Teachers (programme FPF, B7310 Filo)
- Course objectives
- The course is a follow up to the introduction to pedagogy. Its objective is development of professional pedagogic thinking of students.
- Syllabus
- 1. Didactics as the theory of teaching, definition and its position with pedagogy in general.
2. Principal pedagogic documents
3. Pedagogic-psychological diagnostics in school didactics.
4. Interaction and communication in teaching.
5. Didactic principles.
6. Teaching objectives and their taxonomy.
7. Organisational forms of teaching.
8. Teaching methods
9. Material aids. Textbooks.
10. Teachers career. Competencies.
11. Lesson planning and realisation.
12. Assessment of teaching results.
- 1. Didactics as the theory of teaching, definition and its position with pedagogy in general.
- Literature
- recommended literature
- SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9. info
- KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0885-X. info
- KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. 3.vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-434-2. info
- KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3. info
- PETTY, G. Moderní vyučování: Praktická příručka. 5. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-427-4. info
- JANIŠ, K. Obecná didaktika: vybraná témata. Hradec králové: Gaudeamus, 2006. ISBN80-7041-080-9. info
- SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. 2., rozšířené a aktualizované vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7. info
- PASCH, M.,et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. 2.vyd. Praha: Portál, 2005, c1998. ISBN 80-7367-054-2. info
- KURELOVÁ, M. Pedagogika II. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 2001. ISBN 80-7942-156-8. info
- CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 4. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-118-2. info
- KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4. info
- NIKL, J. Technologie projektování učebních činností prostřednictvím vzdělávacích cílů. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2006. ISBN 80-7372-120-1. info
- ŠIMONÍK, O. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-86633-04-7. info
- Teaching methods
- Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion - Assessment methods
- Test
Credit - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Seminář 8 HOD/SEM. - Teacher's information
- Examination
- Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2019/UCJNP019