UCJNUK24 Moderní formy výuky cizího jazyka

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2019
Rozsah
0/8/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
TYP_STUDIA(N)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí s otázkami interakcí ve vyučování cizích jazyků. Naučí se organizovat vyučovací jednotku tak, aby brali ohled na individuální zvláštnosti žáků, aplikovali diferencovaný přístup a plánovali výuku, aby byla co nejefektivnější a žáci účelně využívali čas ve vyučování i při domácí přípravě. Práci ve skupinách budou organizovat tak, aby se do ní zapojili všichni žáci. Posluchači se seznámí se strategiemi a technikami učení v různých typech sociálních interakcí v cizojazyčné výuce. Naučí se také aplikovat různé sociální formy ve výuce: vést rozhovor, diskusi, moderovat aktivity, hodnotit výkony respondentů, řešit konflikty ve třídě apod. Pro zlepšení interakcí se naučí využívat různé formy pozorování, provádět záznamy a uplatňovat je. Při výuce cizího jazyka se naučí zohledňovat mezipředmětové vztahy. Posluchači získají nezbytné dovednosti potřebné pro sestavení a vedení jazykového portfolia. Sylabus: 1. Interakce a aktivizace žáků 2. Metody kritického myšlení 1 3. Metody kritického myšlení 2 4. Autonomie žáků, strategie učení cizím jazykům 5. Vnitřní diferenciace ve výuce cizího jazyka 6. Skupinová práce 7. Gruppenpuzzle 8. Činnostně zaměřená výuka cizího jazyka 9. Projektová výuka 10. Průřezová témata 11. Planspiel 12. Různé formy diskuze Literatura: Bausch, K.-R. / Krumm, H-J.: Handbuch Fremdsprachenunterricht. 4. Aufl. Tübingen: Francke Verlag, 2005. Bimmel, P./Rampillon: Lernerautonomie und Lernstrategien. Berlin: Langenscheidt, 2000. Dömischova, I.: Projektová výuka: moderní strategie vzdělávání v České republice a německy mluvících zemích. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. Funk, H.: Deutsch lehren lernen Aufgaben, Übungen, Interaktion. Berlin: Klett/Langenscheidt, 2014. Hallet, W. / Königs, F. G. (Hrsg.): Handbuch Fremdsprachendidaktik. Seelze-Velber: Kallmeyer, 2010. König, D.: Warming-up in Seminar und Training: Übungen und Projekte zur Unterstützung von Lernprozessen. Weinheim: Beltz, 2004. Schwerdtfeger, I. C.: Gruppenarbeit und innere Differenzierung. Berlin/München: Langenscheidt, 2001. Vopel, K. W.: Interaktionsspiele für Jugendliche. Salzhausen: iskopress, 2006.
Osnova
  • 1. Interakce a aktivizace žáků
    2. Metody kritického myšlení I.
    3. Metody kritického myšlení II.
    4. Autonomie, strategie
    5. Vnitřní diferenciace
    6. Skupinová práce
    7. Gruppenpuzzle
    8. Činnostně zaměřená výuka
    9. Průřezová témata
    10. Planspiel
    11. Diskuze
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Návod na individuální studium poskytnou jednak úvodní konzultace, dále pak distanční opora k tomuto předmětu, obsahující konkrétní úkoly pro samostatnou práci včetně kontrolních otázek a v neposlední řadě odkazy na doporučenou studijní literaturu.
Praktické zvládnutí látky probírané na přednáškách doloží studenti na základě písemného vypracování vybraných úloh v distanční opoře, označených zkratkou SA.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2017, zima 2018, zima 2020, zima 2021, zima 2022.