FPF:UCJAP032 Základy teorie výchovy - Informace o předmětu
UCJAP032 Základy teorie výchovy
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2020
- Rozsah
- 0/0/12. Seminář 12 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- UCJAP032/A: Rozvrh nebyl do ISu vložen. K. Janiš
- Předpoklady
- TYP_STUDIA(B)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Angličtina pro školskou praxi (program FPF, B7310 Filo)
- Cíle předmětu
- Cílem výuky předmětu Teorie výchovy je předat studentům znalosti z uvedených témat s důrazem na nutnost individualizovaného a současně celostního přístupu při působení na žáka a skupinu žáků. Vedle toho si klademe za cíl vybavit studenty řadou praktických dovedností, které jim umožní úspěšně zvládnout i náročné výchovně vzdělávací situace. Bude schopen využít širokou teoretickou základnu z oblasti obecné pedagogiky a psychologie. K této základně připojí znalosti o chování a dovednosti z praktických výchovných situací z hlediska současných potřeb výchovy. Získané znalosti a zkušenosti bude moci uplatnit například při koncipování výchovných programů apod.
- Osnova
- 1. Proměny pojetí předmětu teorie výchovy. Obecné vymezení výchovy (definice, historická vymezení, chápání výchovy v rozličných koncepcích). Znaky výchovy. Intencionální a funkcionální pojetí.
2. Cíle výchovy (funkce cílů, taxonomie výchovných cílů). Složky výchovy a jejich systémová podmíněnost.
3. Hodnoty, druhy hodnot, hodnotová orientace. Hodnotová orientace dětí a mládeže a role školy při jejím ovlivňování. Metody a postupy při "vyjasňování" hodnot na základní a střední škole. Výchova charakteru a mravní výchova. Možnosti její realizace v podmínkách současné základní a střední školy. Metody a prostředky mravní výchovy.
4. Výchova k demokracii, práva dětí, jejich participace na utváření školních (třídních) norem a pravidel. Problematika kázně, příčiny a možné strategie řešení žákovské nekázně, nespolupracujícího chování atd.
5. Sociálně - patologické jevy dětí a mládež a role školy při jejich prevenci a nápravě.
6. Média a jejich vliv na pubescenta a adolescenty. Výchovné možnosti základní a střední školy.
7. Multikulturní výchova a vzdělávání (xenofobie, rasismus, vztah k minoritám?). Problémy rasismu, xenofobie, šikany na školách a možnosti výchovy.
8. Výchova ke zdravému životnímu stylu. Fyzické a duševní zdraví.
9. Biologické, psychické a sociální podmínky výchovy pohlavní, sexuální, výchovy k partnerství, manželství a rodičovství.
10. Postavení rodiny mezi výchovnými činiteli. Spolupráce rodiny a školy. Komunikace škola - rodina, její formy a možnosti.
11. Rodina a rodinná výchova. Rodinná výchova a dynamika rolí.
- 1. Proměny pojetí předmětu teorie výchovy. Obecné vymezení výchovy (definice, historická vymezení, chápání výchovy v rozličných koncepcích). Znaky výchovy. Intencionální a funkcionální pojetí.
- Literatura
- povinná literatura
- STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno, 2004. ISBN 80-86633-21-7. info
- STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy II.. Brno, 2005. ISBN 80-210-3687-7. info
- PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2. info
- JANIŠ, K. Teorie výchovy - vybraná témata. Elektronická studijní opora (e-portál FVP Slezské univerzity v Opavě). Opava: Slezská univerzita, 2011. URL info
- KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3. info
- MALACH, J. Teorie a metodika výchovy. Praha: UJAK, 2007. ISBN 978-80-86723-29-7. info
- doporučená literatura
- ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9. info
- JANIŠ, K.; TÄUBNER, V. Didaktika sexuální výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999. ISBN 80-7041-902-4. info
- Fair Play Education in Schools: A Shared responsibility. Praha: Olympia, 2011. ISBN 978-80-7376-296-4. info
- MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Zásobník her a improvizací. Praha:ARTAMA, 1992.. Praha: IPOS, 1998. ISBN 80-7068-103-9. info
- MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X. info
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4. info
- PRŮCHA, J. Multikulturní výchova : Teorie - praxe - výzkum.. Praha, 2001. ISBN 80-85866-72-2. info
- JANIŠ, K. Partnerství, manželství, rodičovství a středoškolská mládež. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-246-1. info
- VACEK, P. Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80-7435-108-2. info
- WEISS, P. Sexuální deviace. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-634-9. info
- JANIŠ, K. Sexuální výchova - příspěvek k teorii a praxi. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. info
- KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve škole. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1. info
- MALACH, J. Teorie a metodika výchovy. Ostrava: OU, 2004. ISBN 80-7042-374-9. info
- ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-528-9. info
- ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-528-9. info
- BROKLOVÁ, Z. aj. Média tvořivě. Kladno, 2008. ISBN 978-80-904071-1-4. info
- BRANDER, P. aj. Kompas : Manuál pro výchovu mládeže k lidským právům. Praha, 2006. ISBN 80-7203-827-3. info
- STŘELEC, S. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998. info
- PIKE, G., SELBY, D. Globální výchova. Praha, 1994. ISBN 80-85623-98-6. info
- Výukové metody
- Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí - Metody hodnocení
- Známkou
Test
Zápočet - Informace učitele
- Zkouška - ústní zkouška ze základní literatury
Zápočet - vypracování a obhájení seminární práce
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2020/UCJAP032