FPF:HKDRPNP030 Řízení lidských zdrojů a selfm - Informace o předmětu
HKDRPNP030 Řízení lidských zdrojů a selfmanagement
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2021
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Bc. Michal Motyčka, Ph.D. (přednášející)
Ing. Jana Stuchlíková (přednášející)
Ing. Bc. Michal Motyčka, Ph.D. (cvičící)
Ing. Jana Stuchlíková (cvičící) - Garance
- Ing. Bc. Michal Motyčka, Ph.D.
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Rozvrh
- každé sudé pondělí 11:25–13:00 H1
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Historie a kulturní dědictví v regionální praxi (program FPF, HKDvRPnp)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na problematiku řízení lidských zdrojů jako strategickou manažerskou činnost ve všech typech organizací. Cílem předmětu je seznámení s vývojem pojetí personálních činností, se základními charakteristikami, způsoby a postupy v personální oblasti, s moderními přístupy a trendy při řízení lidských zdrojů s důrazem na potřebu efektivního vykonávání manažerské práce. Součástí předmětu je i selfmanagement, tedy formy a způsoby sebeuvědomění, sebereflexe, sebepoznání a sebehodnocení jako základních předpokladů osobnostního rozvoje. Student získává nejen teoretické znalosti související s řízením lidských zdrojů, ale rovněž si osvojuje řadu praktických dovedností včetně způsobů sebepoznávání, sebehodnocení, sebemotivace, koncentrace pozornosti, autoregulace emocí, metod uspořádání času a zvládání stresu, konfliktů a frustrace. Zaměřuje se na oblast zvládání každodenních povinností, úkolů, jednání, rozhodování, chování, plánování a dodržování plánů a termínů ad. Na základě porozumění sobě samému je student schopen rozumět i druhým, dokáže řešit problémy konstruktivně, je schopen introspekce, umí ovládat své emoce, dokáže rozpoznat, jaké emoce převládají u jeho komunikačního partnera, a následně zvolí vhodný způsob komunikace. Poznání cílů, obsahu a předmětu je žádoucí nejen z hlediska uceleného vysokoškolského vzdělání, jedná se rovněž o vstup do procesu celoživotního učení, které je v současné turbulentní společnosti nezbytné.
- Osnova
- 1. Úvod do problematiky, terminologie, literatura a informační zdroje, podmínky pro absolvování.
- 2. Podstata řízení lidských zdrojů, strategické řízení lidských zdrojů.
- 3. Úloha personálního útvaru a personalistů, organizace práce a pracovní prostředí.
- 4. Plánování, získávání a výběr pracovníků.
- 5. Rozmísťování a uvolňování pracovníků.
- 6. Řízení výkonu a hodnocení pracovníků.
- 7. Motivační programy a odměňování pracovníků.
- 8. Vzdělávání a rozvoj pracovníků, řízení kariéry.
- 9. Ochrana zdraví, bezpečnost při práci a péče o pracovníky.
- 10. Personální informační systémy a personální dokumentace.
- 11. Etický rozměr řízení lidských zdrojů, zaměstnanecké vztahy.
- 12. Sebepoznání a sebereflexe.
- 13. Selfmanagement.
- Literatura
- povinná literatura
- ARMSTRONG, M., TAYLOR, S. Řízení lidských zdrojů. Praha, Grada Publishing, 2015. ISBN 9788024752587. info
- Koubek, J. Řízení lidských zdrojů – základy moderní personalistiky. Praha 2015.
- Plamínek, J. Sebepoznání, sebeřízení a stres. Praha 2013.
- doporučená literatura
- BEDRNOVÁ, E. A KOL. Management osobního rozvoje. Praha: Management Press, 2009. info
- Dvořáková, Z. a kol. Řízení lidských zdrojů. Praha 2012.
- Gross, S. F. Vztahová inteligence. Praha 2011.
- Gruber, D. Time management. Praha 2017.
- Kuneš, D. Sebepoznání. Praha 2019.
- McKeown, A. – Wright, R. Professional English in Use Management. Cambridge, 2011.
- Mondy, R. Human resource management. Harlow 2014.
- NEŠPOR, Karel. Sebeovládání: stres, rizikové emoce a bažení lze zvládat! Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0482-4. info
- Šikýř, M. Nejlepší praxe v řízení lidských zdrojů. Praha 2014.
- Štrach, P. Mezinárodní management. Praha 2009.
- Ulrich, D. a kol. Nová éra řízení lidských zdrojů. Praha 2014.
- VEBER, J. kol. Management. Základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. Praha, 2009. info
- VODÁK, J., KUCHARČÍKOVÁ, A. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3651-8. info
- Metody hodnocení
- Písemný test. Docházka na semináře (75%); aktivní přístup; referát.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (zima 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2021/HKDRPNP030