FPF:VCKDSFVP01 Society and People with Handic - Course Information
VCKDSFVP01 Society and People with Handicaps
Faculty of Philosophy and Science in OpavaWinter 2021
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Bc. Alena Novotná (lecturer)
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Bc. Alena Novotná (seminar tutor)
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Jaroslav Vejmola (lecturer)
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Research Center for Cultural History of Silesia and Central Europe – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Cultural Inheritance in Regional Practice (programme FPF, N7106 HiSt)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět je zaměřen na pochopení postojů společnosti k jedincům s postižením, ale také postojů jedinců s postižením ke společnosti. V obou přístupem lze najít extrémní příklady neporozumění, předsudků a stereotypů. Cílem předmětu je představit studentům historický vývoj postojů a přístupů společnosti k postiženým od starověku, přes středověk, renezanci až po 20. století, na jehož konci se rýsovaly zřetelné snahy začlenit tyto jedince do společnosti jako její rovnoprávné členy. Studenti pochopí historickým průřezem podstatu represívního, charitativního, humanistického, rehabilitačního, socializačního a preventivního přístupu. Cílem předmětu je poukázat na skutečnost, že na vztah a postoj majoritní společnosti k jejím členům s postižením mají nezanedbatelný vliv hodnoty a normy dané společnosti, které utvářejí určitá pravidla soužití, která se dostávají do povědomí každého jedince. Existující překonané i existující (či nově vznikající) mýty mohou být faktory, které mohou brzdit proces zpřístupňování kulturního dědictví a mohou absolventům v praxi komplikovat úspěšnost připravovaných aktivit v praxi. Tím, že v rámci předmětu pochopí historický vývoj přístupů společnosti a odraz do norem a působících předsudků, budou pružnější v komunikaci s oběma stranami a snáze eliminují potenciální zdroje případných nedorozumění a konfliktů.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Pojetí normy a zdravotního postižení.
2. Klasifikace a výskyt zdravotního postižení.
3. Společnost a lidé s postižením: historické souvislosti.
4. Vývoj postojů společnosti k lidem se zdravotním postižením ve starověku.
5. Vývoj postojů společnosti k lidem se zdravotním postižením ve středověku.
6. Vývoj postojů společnosti k lidem se zdravotním postižením v novověku.
7. Vývoj postojů společnosti k lidem se zdravotním postižením ve 20. století.
8. Postoje společnosti k postižením, základní složky postojů.
9. Předsudky a stereotypy intaktní veřejnosti i jedinců s postižením.
10. Příklady existujících mýtů, předsudků a stereotypů v současnosti.
- 1. Pojetí normy a zdravotního postižení.
- Literature
- required literature
- Renotiérová, M. Některé významné osobnosti v oboru somatopedie v českých zemích. Olomouc: UP v Olomouci, 2007. info
- Novosad, L. - Švingalová, D. Problém tělesnosti u hendikepovaných osob z hlediska filozofie výchovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2002. info
- Blažek, B. - Olmrová, J. Krása a bolest. Praha: Panorama, 1985. info
- SOVÁK, M. Nárys speciální pedagogiky. Praha: SPN, 1982. info
- Chlup, J. Péče o vadné. Brno: Zemský spolek pro péči o zmrzačelé, 1941. info
- recommended literature
- Smýkal, J. Studia a statě. Brno: Technické muzeum v Brně, 2011. info
- Vojtko, T. (ed.). Postižený člověk v dějinách. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. info
- Vágnerová, M. - Hadj-Moussová, Z. - Štech, S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2001. info
- Janovský, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: TRITON, 2001. info
- Titzl, B. Postižený člověk ve společnosti. Praha: UK v Praze, 2000. info
- Titzl, B. Postižený člověk ve společnosti. Hledání počátků. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v, 1998. ISBN 86039-30-7. info
- Smýkal, J. Tyflopedické kalendárium. Praha: Česká unie nevidomých a slabozrakých, 1995. info
- LÉVI-STRAUSS, C. Mýtus a význam. Bratislava: Archa, 1993. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Winter 2021, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2021/VCKDSFVP01