ARTAVTNP06 Contemporary European cinematography and television production

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2022
Extent and Intensity
2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
MgA. Kristína Pupáková (lecturer)
Guaranteed by
MgA. Kristína Pupáková
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Timetable
Wed 9:45–11:20 KINO
  • Timetable of Seminar Groups:
ARTAVTNP06/A: No timetable has been entered into IS. K. Pupáková
Prerequisites (in Czech)
povinný
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je zaměřen na základní orientaci v evropských kinematografiích od 80. let do současnosti. Výklad se bude věnovat seznámení s nejvýznamnějšími filmovými tvůrci a díly tohoto období, stejně jako popisu zásadních trendů a vývojovými tendencemi v rámci kinematografií i televizní tvorby evropských států v jednotlivých desetiletích. Zajímat nás bude rovněž společensko-politický, hospodářský a širší kulturní kontext nejdůležitějších evropských děl. Součástí výuky bude také představení významných osobností (scenáristů, režisérů, kameramanů, herců, hudebních skladatelů, střihačů či mistrů zvuku aj.) a jejich tvorby. Cílem kurzu je, aby studenti získali praktickou orientaci v dějinách evropské kinematografie posledních let, která jim bude nezbytnou studnicí vědomostí, ale i cennou oporou či inspirací při realizaci vlastních projektů. Na přednášku budou navazovat studijní projekce k dějinám evropské kinematografie a televizní tvorby.
Learning outcomes (in Czech)
Základní přehled v současné evropské kinematografii a televizní tvorbě od 80. let 20. století do dneška.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Odliv diváků a stav evropské filmové produkce v 80. letech (technologické proměny, estetické změny)
  • 2. Evropská filmová postmoderna (změna pozice umělecké kinematografie, nemožnost vyprávět příběh, neobarokní vize, propojení se světem TV, reklam a videoklopů, dialog s jinými uměními)
  • 3. Nová témata a práce s formálními prostředky v evropských produkcích v 90. letech (reflexe sociálních problémů, sebereflexivní kinematografie, sexualita, ženy a queer cinema)
  • 4. Film jako dokument (vliv digitálních kamer, hnutí Dogma)
  • 5.–6. Neoklasicismus – film jako obraz (práce s klasickými formami až ke specifickým žánrům)
  • 7.–8. Cinema jako hra (narušování hranic kinematografie)
  • 9.–10. Film jako umělecké dílo (radikálnost v autorských výpovědích)
  • 11. Spektakulární podívaná (manýristické tendence v evropských dílech, vztah k opeře, divadlu a výtvarnému umění)
  • 12. Rozvoj televizních formátů v evropských produkcích a vzestup seriálového vyprávění příběhů
  • 13. Opakování
Literature
    required literature
  • BORDWELL, D. – THOMPSONOVÁ, K. Dějiny filmu. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2007.
  • NICHOLS, B. Úvod do dokumentárního filmu. Praha: AMU, 2010.
  • DUTKA, E. Minimum z dějin světové animace. Praha: AMU, 2004.
    recommended literature
  • PATALAS, E. – GREGOR, U. Dejiny filmu. Bratislava: Tatran, 1968.
  • GAUTHIER, G. Dokumentární film, jiná kinematografie. Praha: AMU, 2004.
  • BARSAM M. R. Non-fiction film. Bloomington: Indiana University Press, 1992.
  • PLAŹEWSKI, J. Dějiny filmu 1895-2005. Praha: Academia, 2009.
  • CHERCHI, P. U. Silent cinema an Introduction. Londýn: BFU, 2002.
Teaching methods
lecture with screenings
Assessment methods
Active participation in the seminar (two absences are permitted), final written test, oral examination, analysis of the selected film.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is also listed under the following terms Winter 2020, Winter 2021, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2022, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2022/ARTAVTNP06