FPF:ARTAVTNP06 Contemp. Europ. cinematography - Course Information
ARTAVTNP06 Contemporary European cinematography and television production
Faculty of Philosophy and Science in OpavaWinter 2022
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- MgA. Kristína Pupáková (lecturer)
- Guaranteed by
- MgA. Kristína Pupáková
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Timetable
- Wed 9:45–11:20 KINO
- Timetable of Seminar Groups:
- Prerequisites (in Czech)
- povinný
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Audio-visual works (programme FPF, AVT-np)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět je zaměřen na základní orientaci v evropských kinematografiích od 80. let do současnosti. Výklad se bude věnovat seznámení s nejvýznamnějšími filmovými tvůrci a díly tohoto období, stejně jako popisu zásadních trendů a vývojovými tendencemi v rámci kinematografií i televizní tvorby evropských států v jednotlivých desetiletích. Zajímat nás bude rovněž společensko-politický, hospodářský a širší kulturní kontext nejdůležitějších evropských děl. Součástí výuky bude také představení významných osobností (scenáristů, režisérů, kameramanů, herců, hudebních skladatelů, střihačů či mistrů zvuku aj.) a jejich tvorby. Cílem kurzu je, aby studenti získali praktickou orientaci v dějinách evropské kinematografie posledních let, která jim bude nezbytnou studnicí vědomostí, ale i cennou oporou či inspirací při realizaci vlastních projektů. Na přednášku budou navazovat studijní projekce k dějinám evropské kinematografie a televizní tvorby.
- Learning outcomes (in Czech)
- Základní přehled v současné evropské kinematografii a televizní tvorbě od 80. let 20. století do dneška.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Odliv diváků a stav evropské filmové produkce v 80. letech (technologické proměny, estetické změny)
- 2. Evropská filmová postmoderna (změna pozice umělecké kinematografie, nemožnost vyprávět příběh, neobarokní vize, propojení se světem TV, reklam a videoklopů, dialog s jinými uměními)
- 3. Nová témata a práce s formálními prostředky v evropských produkcích v 90. letech (reflexe sociálních problémů, sebereflexivní kinematografie, sexualita, ženy a queer cinema)
- 4. Film jako dokument (vliv digitálních kamer, hnutí Dogma)
- 5.–6. Neoklasicismus – film jako obraz (práce s klasickými formami až ke specifickým žánrům)
- 7.–8. Cinema jako hra (narušování hranic kinematografie)
- 9.–10. Film jako umělecké dílo (radikálnost v autorských výpovědích)
- 11. Spektakulární podívaná (manýristické tendence v evropských dílech, vztah k opeře, divadlu a výtvarnému umění)
- 12. Rozvoj televizních formátů v evropských produkcích a vzestup seriálového vyprávění příběhů
- 13. Opakování
- Literature
- required literature
- BORDWELL, D. – THOMPSONOVÁ, K. Dějiny filmu. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2007.
- NICHOLS, B. Úvod do dokumentárního filmu. Praha: AMU, 2010.
- DUTKA, E. Minimum z dějin světové animace. Praha: AMU, 2004.
- recommended literature
- PATALAS, E. – GREGOR, U. Dejiny filmu. Bratislava: Tatran, 1968.
- GAUTHIER, G. Dokumentární film, jiná kinematografie. Praha: AMU, 2004.
- BARSAM M. R. Non-fiction film. Bloomington: Indiana University Press, 1992.
- PLAŹEWSKI, J. Dějiny filmu 1895-2005. Praha: Academia, 2009.
- CHERCHI, P. U. Silent cinema an Introduction. Londýn: BFU, 2002.
- Teaching methods
- lecture with screenings
- Assessment methods
- Active participation in the seminar (two absences are permitted), final written test, oral examination, analysis of the selected film.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
- Enrolment Statistics (Winter 2022, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2022/ARTAVTNP06