UBKC0032 Literatura a film 1

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2022
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Pavla Bergmannová (přednášející)
Mgr. Pavla Bergmannová (cvičící)
Garance
Mgr. Pavla Bergmannová
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh
Út 14:45–15:30 H6
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UBKC0032/A: Út 15:35–16:20 H6, P. Bergmannová
Předpoklady
! UBK00032 Literatura a film 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Literatura a film je dvousemestrální přednáška ukončená zkouškou. Cílem je komparace literatury a filmu. Studenti se seznámí se základními pojmy v oblasti filmového umění, filmovými výrazovými prostředky, osvojí si druhy a žánry filmu (vždy ve srovnání s literaturou). V přednáškách bude nastíněn historický přehled filmových děl, jež jsou adaptacemi literárních děl. Podrobně se seznámí také se zásadami filmové adaptace literárních děl, druhy přepisu, scénářem, filmovými adaptacemi podle literárních druhů (adaptace prozaických a básnických děl, adaptace divadelních her). Semináře budou věnovány podrobné analýze konkrétních filmů a srovnání s literární předlohou.
Osnova
  • 1. Vztah literatury a filmu
    2. Co je to film? Členění filmu. Hraný, dokumentární, animovaný a experimentální
    3. Projekce filmu – Spalovač mrtvol (Juraj Herz)
    4. Filmová řeč vs. řeč literatury I. Filmový obraz
    5. Filmová řeč vs. řeč literatury II. Filmový zvuk
    6. Filmová řeč vs. řeč literatury III. Filmový střih. Filmový čas a prostor.
    7. Filmové herectví (a možnosti ztvárnění literární postavy)
    8. Vyprávění v literatuře a ve filmu
    9. Co je filmová adaptace? Aspekty přepisu literárního díla do filmu
    10. Modely filmové adaptace
    11. Projekce filmu Vyšší princip
    12. Komparace filmu Vyšší princip se stejnojmennou povídkou Jana Drdy
Literatura
    povinná literatura
  • MÁLEK, P. K pojmu konkretizace v literatuře a filmu. Iluminace, 1991, roč. 3, číslo 2, s. 3-14. info
  • HUTCHEON, L. Teória adaptácie. Brno, JAMU, 2012. info
  • BORDWELL, D. - THOMPSON, K. Umění filmu. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. info
  • AUJEZDSKÝ, P. Od knížky k televiznímu filmu. Brno: JAMU, 2009. info
  • CHATMAN, S. Příběh a diskurs: narativní struktura v literatuře a filmu. Brno, Host, 2008. info
  • HELMANOVÁ, A. Tvořivá zrada. Filmové adaptace literárních děl. In: Tvořivé zrady: Současné polské myšlení o filmu a audiovizuální kultuře, s. 125-144. Praha: NFA, 2005. info
  • NOVÁK, R. Adaptace literárního díla a jeho didaktické využití. Ostrava, 2003. info
  • MRAVCOVÁ, M. Od Oidipa k Francouzově milence. Praha, NFA, 2001. info
  • MRAVCOVÁ, M. Literatura ve filmu. Praha: Melantrich, 1990. info
  • Filmový sborník historický. Film a literatura. Praha, Československý filmový ústav, 1988. info
  • BERNARD, J. Jazyk kinematografie, komunikace. Praha: Národní filmový archiv, 1985. info
  • BARTOŠEK, L. Náš film. Praha, 1985. info
  • PLAZEWSKI, J. Filmová řeč. Praha: Orbis, 1968. info
  • BAZIN, A. Obhajoba filmových adaptací. In Film je umění. Praha, 1963. info
    doporučená literatura
  • LUKEŠ, J. Diagnózy času: český a slovenský poválečný film (1945-2012). Praha: Slovart, 2013. info
  • PŘÁDNÁ, S. - ŠKAPOVÁ, Z. - CIESLAR, J. Démanty všednosti. Praha: Pražská scéna, 2002. info
  • ŽALMAN, J. Umlčený film. Praha, KMa, 1993. info
Výukové metody
Přednáška s diskusí
Projekce (statická, dynamická)
Přednáška s ukázkami
Metody hodnocení
Zápočet
Informace učitele
1. Účast na přednáškách a seminářích (max. 2 absence v semestru), aktivní zapojení do výuky v rámci dílčích úkolů a diskuzí.
2. Studium doporučené literatury.
3. Udělení zápočtu: vypracování seminární práce (analýza zvoleného filmu) dle zadání pedagoga.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2023.