FPF:UBKKBP0002 Čtenářství a čtenářská gramotn - Informace o předmětu
UBKKBP0002 Čtenářství a čtenářská gramotnost
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2022
- Rozsah
- 1/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Marek Timko, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marek Timko, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Marek Timko, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Rozvrh
- Čt 15:35–17:10 H3
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Knihovnictví (program FPF, KNIH-bc)
- Cíle předmětu
- Cílem výuky je seznámení s koncepty čtenáře od nejstarších dob po současnost; seznámit studenty s konceptem čtenáře jako nutné složky v procesu literární komunikace; seznámit studenty s konceptem čtenářské gramotnosti jako základní dovednosti profese knihovníka a informačního pracovníka a v neposlední řadě seznámit studenty s průvodci průzkumů čtenářů a čtení v ČR pod vedením prof. J. Trávníčka (2007, 2010, 2013).
- Osnova
- Osnova (tematické bloky): 1. Základní terminologická východiska pro poznání kategorie čtenář, čtenářství a čtenářská gramotnost. Četba aktivní a pasivní. 2. Čtenář a čtení v antice a středověku; 3. Čtenář a čtení v novověku a v období romantismu; 4. Přehled konceptů čtenáře a čtení ve 20. století (kostnická, buffalská a birminghamská škola); 5. Postmoderní čtenáři a čtení ve 21. století – autor jako čtenář, čtenář jako autor (strukturalistické a poststrukturalistické přístupy); 6. Čtenář a význam literárního díla; 7. Četba jako vyšší lidská potřeba – motivace četby, funkce četby. Psychologické aspekty procesu četby. Osobnost a typologie čtenáře; 8. Zakázané čtení, cenzura a bibliokaust; 9. Průzkumy čtení a čtenářství v České republice (2007, 2010, 2013) – proč je dělat a jak je dělat?; 10. Průzkumy čtení a čtenářství v České republice (2007, 2010, 2013) – čtení, kupování, půjčování; 11. Průzkumy čtení a čtenářství v České republice (2007, 2010, 2013) – co čteme?; 12. Průzkumy čtení a čtenářství v České republice (2007, 2010, 2013) – čtení a internet, čtenářská socializace; 13. Diskuse, metareflexe, opakování.
- Literatura
- povinná literatura
- JACKO, T. Autor a čtenář jako představy: koncepty autora a čtenáře v moderním a postmoderním myšlení. Praha: Togga, 2014. 203 s. ISBN 978-80-7476-045-7.
- MANGUEL, A. Dějiny čtení. Brno: Host, 2012, 480 s. ISBN 978-80-7294-231-2.
- MANGUEL, A. Cestovatel, věž a červ: Čtenář jako metafora. Brno: Host, 2016, 147 s. ISBN 978-80-7491-568-0.
- BÁEZ, F. Obecné dějiny ničení knih. Brno: Host, 2013, 597 s. ISBN 978-80-7294-697-6.
- doporučená literatura
- TRÁVNÍČEK, J. Čteme?: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize (2007). Brno: Host, 2008, 207 s. ISBN 978-80-7294-270-1.
- TRÁVNÍČEK, J. Čtenáři a internauti: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení (2010). Brno: Host, 2011, 191 s. ISBN 978-80-7294-515-3.
- TRÁVNÍČEK, J. Překnížkováno: co čteme a kupujeme (2013). Brno: Host, 2014, 190 s. ISBN 978-80-7491-256-6.
- ŠTOCHL, M. Teorie literární komunikace. Praha: Akropolis, 2005, 218 s. ISBN 80-86903-09-5.
- ECO, U. Lector in fabula: Role čtenáře aneb Interpretační kooperace v narativních textech. Praha: Academia, 2010, 290 s. ISBN 978-80-200-1828-1.
- BOLLMANN, S. Ženy a knihy: Vášeň s následky. Brno: Host, 2015, 349 s. ISBN 978-80-7491-410-2.
- Výukové metody
- Výklad, analýza, kritická reflexe, diskuze.
- Metody hodnocení
- Vypracování dvou krátkých (pracovních) textů během semestru, čtenářská biografie. Ústní rozprava z probrané látky.
- Informace učitele
- Aktivní účast na seminářích minimálně 75 %.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Zp před Zk
- Statistika zápisu (zima 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2022/UBKKBP0002