UCJAJNP008 Praktická cvičení 9

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2022
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Barbora Hamplová (cvičící)
Steven Morris, M.A. (cvičící)
Garance
Mgr. Barbora Hamplová
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
UCJAJNP008/A: St 11:25–12:10 M12, St 12:15–13:00 M15-LUCJ, B. Hamplová, S. Morris
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na systematický a všestranný rozvoj jazykové kompetence a na praktickou aplikaci komunikativních dovednosti pro středně pokročilé mluvčí angličtiny (úroveň C2 Společného evropského referenčního rámce). Studenti si ve cvičeních upevní a prohloubí znalost anglické gramatiky, rozšíří slovní zásobu a procvičí výslovnost. Důraz bude kladen na poslech a mluvení.
Výstupy z učení
Student se nauči řešit konfliktní situace při řešení různých problémů, argumentovat a klást cílené otázky ostatním studentům. Rozšíří si slovní zásobu a upevní gramatické znalosti
Osnova
  • 1. Pronouns, substitution and leaving out words 1; Vocabulary study: abbreviations and acronyms
  • 2. Pronouns, substitution and leaving out words 2; Vocabulary study: word-building and word-blending
  • 3. Adjectives and adverbs: Gradable and non-gradable adjectives; Vocabulary study: easily confused words
  • 4. Adjectives and adverbs: comparative and superlative forms, comparative clauses and clauses
  • 5. Adjectives and adverbs: degree adverbs and focus adverbs; Vocabulary study: collocations
  • 6. Adverbial clauses and conjunctions: adverbial clauses of time; purposes and results; contrasts
  • 7. Adverbial clauses and conjunctions: If, if---not; unless, if and whether; Vocabulary study: language and gender
  • 8. Prepositions of position and movement; Vocabulary study: idioms (advising and warning) 9. Prepositions of time; Vocabulary study: emphasizing
  • 10. Prepositions after verbs and nouns; Pronunciation study: Features of fluent speech
  • 11. Organizing information 1 (there is, there was…); Pronunciation study: Intonation in telling, asking and answering
  • 12. Organizing information 2 focusing and inversion; Pronunciation study: Pronunciation in formal settings
  • 13. Revision. Full C2 Proficiency mock test
Literatura
  • MCCARTHY, M a F O'DELL. English vocabulary in use: upper-intermediate: vocabulary reference andpractice. 3rd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2015. ISBN 978-1-107-60094-2. info
  • CARTER, Ronald a McCARTHY MICHAEL. Cambridge grammar of English: a comprehensive guide: spoken and written English grammar and usage. New York: Cambridge University Press, 2006. ISBN 978-0-521-58846-1. info
Výukové metody
seminar
Metody hodnocení
prezentace, zkouška
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2023, zima 2024.