UCJAOPBK24 Nácvik psaní

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2022
Rozsah
6 hod/cv/sem. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Marie Crhová, Ph.D., MA (cvičící)
PhDr. Veronika Woznicová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Marie Crhová, Ph.D., MA
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
UCJAOPBK24/A: Rozvrh nebyl do ISu vložen. V. Woznicová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na systematické rozvíjení dovedností v psaní různých útvarů v anglickém jazyce, jako jsou např. esej, literární esej, závěrečná práce apod. Jsou v něm probrány základní dovednosti spojené s písemným projevem, stejně jako specifika anglicky psaných akademických textů. Cílem je mimo jiné naučit studenty zvládnout práci s rozsáhlejšími soubory informací a tvůrčím a korektním způsobem je také zpracovávat právě v písemném projevu. Pozornost je dále věnována revizi textu i ústní prezentaci výsledků výzkumu.
Osnova
  • 1. Autorství a plagiátorství, jak se plagiátorství vyhnout. 2. Zdroje informací a práce s nimi (různé zdroje informací, jejich spolehlivost, sbírání a komentáře dat). 3. Kritické myšlení, čtení a psaní. Jak se vyhnout běžným omylům při psaní. 4. Typy textů (esej, argumentační esej, literární esej, prezentace, bakalářská a diplomová práce). 5. Sociální faktory při psaní (cílová skupina, otázka formálnosti textu, text mluvený a psaný). 6. Začínáme psát: jak si vybrat téma (tzv. thesis statement, osnova práce, nadpis). 7. Psaní a přepisování, jak prezentovat myšlenky (psaní jako proces, psaní první verze a dalších verzí). 8. Struktura eseje (obecné rady; úvod, stať a závěr), jak psát závěr a anotaci bakalářské/diplomové práce. 9. Jak logicky vystavět a dobře organizovat text (odstavec, tzv. topic sentence, struktura odstavce; koheze a koherence, spojovací výrazy a fráze). 10. Jak dobře organizovat text – pokračování (konzistentní přístup k textu, čemu dalšímu věnovat pozornost při psaní). 11. Revize textu, korektury a závěrečné úpravy (obecné otázky ohledně textu, prezentace myšlenek a argumentů, volba slov, práce se zdroji informací, délka textu). 12. Prezentace výsledků výzkumu, obhajoba závěrečné práce. 13. Společné zhodnocení zadaných úkolů.
Literatura
  • Bailey, S. (2017). Academic Writing: A Handbook for International Students. 5th ed. Oxon: Routledge.
Výukové metody
seminář
Metody hodnocení
písemné úkoly, prezentace
Vyučovací jazyk
Angličtina
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2023.