FPF:UCJNUK22 Testing in Foreign Language Te - Course Information
UCJNUK22 Testing in Foreign Language Teaching
Faculty of Philosophy and Science in OpavaWinter 2022
- Extent and Intensity
- 0/8/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Secondary School Teacher Training in German (programme FPF, N7504 UcSS)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je seznámit studenty s evaluací výuky a žáků, autoevaluací, plánováním, průběhem a vyhodnocováním testů a zkoušek z cizích jazyků. Posluchači se naučí vytvářet různé druhy testů a testovacích baterií a vyhodnocovat je tak, aby byl zajištěn optimální průběh učení. Poznají zásady tvorby jazykových testů, jejich provádění a vyhodnocování. Pro přípravu ústních zkoušek se studenti naučí pracovat s otázkami, hodnotit a klasifikovat výkony žáků. Seznámení se s metodami vědeckého výzkumu v oblasti testování je přípravou pro případnou vlastní badatelskou činnost studentů. Posluchači se v praktických cvičeních naučí tvořit, opravovat testy a vyhodnocovat jejich výsledky, vést zkoušky a hodnotit výkony respondentů, vést záznamy a orientovat se ve statistickém zpracování výsledků. Literatura: Bausch, K.-R. / Krumm, H-J.: Handbuch Fremdsprachenunterricht. 4. Aufl. Tübingen: Francke Verlag, 2005. Bolton, S.: Probleme der Leistungsmessung. Lernfortschrittests in der Grundstufe. Berlin/München: Langenscheidt, Dinsel, S.: Fit fürs Zertifikat Deutsch : Hörtexte. München: Max Hueber, 2000. Gick, C.: Zertifikat Deutsch: Trainingsmaterial für Prüfer zum schriftlichen Ausdruck, Berlin: Langenscheidt, 2000. Gick, C.: Zertifikat Deutsch: Der schnelle Weg: das Programm für die Prüfungsvorbereitung. Übungen. Berlin: Langenscheidt, 2000. Krause, W.-D.: Testen und Bewerten kommunikativer Leistungen im Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2002. Reimann, M.: Zertifikat Deutsch. München: Goethe Institut, 2004. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002.
- Syllabus
- 1. Testing and testing, definitions, functions 2. Types of assessment and testing 3. Test and examination criteria 4. Typology of test questions 5. Learning objectives and test content 6. Testing and assessment of reading comprehension 7. Testing and assessment of listening comprehension 8 .Testing and assessment of oral speech 9. Testing and assessment of written speech 10. Didactic test of speaking skills 11. Grammar testing 12. Vocabulary testing
- Language of instruction
- German
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Teacher's information
- Development of own test for language level assessment according to the Common European Framework of Reference for Languages, including its evaluation
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2022/UCJNUK22